Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (31.01.2022)
The course introduces students to the issue of communication ability disorders in pre-school children in educational context.
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (31.01.2022)
Předmět má za cíl seznámit studenty se širokou problematikou vývojových poruch řeči v kontextu vzdělávacího systému.
Aim of the course -
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (01.02.2020)
The aim of the course is to introduce students with the issue of communication ability disorders in preschool children (types of communication ability disorders, diagnostics, communication disability disorders in educational context) and related areas.
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (01.02.2020)
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou narušené komunikační schopnosti v předškolním věku (druhy narušené komunikační schopnosti, diagnostika, NKS ve vzdělávacím kontextu) a souvisejícími oblastmi.
Literature -
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (01.02.2020)
KLENKOVÁ, J. - BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido, 2012.
KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie – Patlavost. Vady a poruchy výslovnosti. 2. rozš. a přeprac. vydání. Praha: BEAKRA, 2013.
BEDNÁŘOVÁ, J. - ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007.
BEDNÁŘOVÁ, J. - ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010.
DELL, C. W. Koktavost u dětí školního věku. Manuál pro logopedickou intervenci. Brno: Paido, 2004.
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (01.02.2020)
KLENKOVÁ, J. - BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido, 2012.
KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie – Patlavost. Vady a poruchy výslovnosti. 2. rozš. a přeprac. vydání. Praha: BEAKRA, 2013.
BEDNÁŘOVÁ, J. - ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007.
BEDNÁŘOVÁ, J. - ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010.
DELL, C. W. Koktavost u dětí školního věku. Manuál pro logopedickou intervenci. Brno: Paido, 2004.
Další literatura bude doporučena v průběhu výuky.
Syllabus -
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (01.02.2020)
Ontogeneze řeči, patologie v řeči a jazyce, narušený vývoj řeči, opožděný vývoj řeči, specificky narušený vývoj řeči, fonetické a fonologické poruchy, myofunkční poruchy, poruchy plynulosti řeči, mutismus. Metody a postupy v logopedickém pohledu. Práce s rodinou. Základní diagnostické logopedické postupy. Diagnostika a podpora rozvoje motorických schopností (hrubá a jemná motorika, vizuomotorika). Diagnostika a podpora rozvoje zrakového vnímání. Diagnostika a podpora rozvoje sluchového vnímání. Rozvoj slovní zásoby. Gramatická složka řeči. Pragmatická jazyková rovina.
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (31.01.2020)
Ontogeneze řeči, patologie v řeči a jazyce, narušený vývoj řeči, opožděný vývoj řeči, specificky narušený vývoj řeči, fonetické a fonologické poruchy, myofunkční poruchy, poruchy plynulosti řeči, mutismus. Metody a postupy v logopedickém pohledu. Práce s rodinou. Základní diagnostické logopedické postupy. Diagnostika a podpora rozvoje motorických schopností (hrubá a jemná motorika, vizuomotorika). Diagnostika a podpora rozvoje zrakového vnímání. Diagnostika a podpora rozvoje sluchového vnímání. Rozvoj slovní zásoby. Gramatická složka řeči. Pragmatická jazyková rovina.
Course completion requirements -
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (31.01.2022)
- seminar paper
- written exam (pass – 70 %, 2 resits)
Last update: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (31.01.2022)
- zpracování seminární práce - kazuistika dítěte s opožděným vývojem řeči a možné přístupy k rozvoji komunikativních dovedností
- vědomostní test - ke splnění je nutné nejméně 70% správných odpovědí (možnost zkoušku 2x opakovat)