Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (29.10.2019)
The aim of the course is to acquaint students with the theory, methodology and practice of environmental education. To inform students about the importance and need of environmental education (in the global context), to acquaint students with the history of world and Czech environmental education and with prominent representatives of environmental education, the state environmental education program, regional environmental education program and basic and extending literature.
1. Introduction - terminology, literature and sources. Objectives of the EV.
2. Current legislation.
3. History of EV - History of EV in the world, History of EV in the Czech Republic - non-residents of EV, EV Centers.
4. Network of SEV centers in the Czech Republic, Mrkvička.
5. Methods of work in EV - informal education, work with natural material, narrative method.
6. Small activities, projects, thematic integrated blocks, nature walks and nature trails (demonstrations).
7. Education using animals. Location-based education.
8. Forest and orchard pedagogy.
9. Quality and effectiveness of EV - tools of evaluation in kindergarten (portfolio, notice board etc.), tools of self-evaluation of kindergarten teacher.
10. Personalities of EV
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (25.09.2019)
Cílem předmětu je seznámit studenty s teorií, metodikou a praxí environmentální výchovy. Informovat o významu a potřebě environmentální výchovy (v globálních souvislostech), seznámit studenty s historií světové a české environmentální výchovy a s význačnými představiteli EV, státním programem EVVO, krajským programem EVVO a základní i rozšiřující literaturou.
1. Úvod do předmětu – terminologie, literatura a zdroje. Cíle EV.
2. Současná legislativa.
3. Historie EV - Historie EV ve světě, Historie EV v ČR - nestoři EV, Střediska EV.
4. Síť středisek SEV v ČR, Mrkvička.
5. Metody práce v EV - informální vzdělávání, práce s přírodním materiálem, narativní metoda.
6. Drobné aktivity, projekty, tematické integrované bloky, vycházky do přírody a naučné stezky (ukázky).
7. Vzdělávání za pomocí živočichů. Vzdělávání založené na vztahu k místu.
8. Lesní a sadová pedagogika.
9. Kvalita a efektivita EV - nástroje hodnocení v MŠ (portfolio, nástěnka aj.), nástroje autoevaluace učitelky MŠ.
10. Osobnosti EV
Literature -
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (29.10.2019)
Jančaříková, K. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2010.
Jančaříková, Kateřina, Havlová, Jana. Činnosti se zvířaty v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2014. 1. vyd. 124 str. ISBN 978-80-7496-166-3.
Jančaříková, K., Mazáčová, N. Bádání na zahradě : metodická příručka ke kurzu Badatelské činnosti na školní zahradě. Praha : Univerzita karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 43str. ISBN 978-80-7290-691-8.
MÁCHAL, A. 2000. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Rezekvítek, Brno, 205 s.
Jančaříková, K. Ekologie čtená podruhé. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 1. Vyd. 198s. ISBN 978-80-7290-713-7.
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (19.08.2017)
Povinná:
Jančaříková, K. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2010.
Jančaříková, Kateřina, Havlová, Jana. Činnosti se zvířaty v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2014. 1. vyd. 124 str. ISBN 978-80-7496-166-3.
Jančaříková, K., Mazáčová, N. Bádání na zahradě : metodická příručka ke kurzu Badatelské činnosti na školní zahradě. Praha : Univerzita karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 43str. ISBN 978-80-7290-691-8.
Doporučená:
MÁCHAL, A. 2000. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Rezekvítek, Brno, 205 s.
Jančaříková, K. Ekologie čtená podruhé. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 1. Vyd. 198s. ISBN 978-80-7290-713-7.
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (03.09.2020)
Předmět je ukončen klasifikovaným zápočtem a hodnocen 2 kredity. To odpovídá 60 h studentské práce. Z toho jsou 4 h přímé výuky. Na prvním bloku budou studentky / studenti mimo jiné také informovány/i o pravidlech nepřímé výuky a o systému plnění, odevzdávání a hodnocení úkolů. Stručně, že všechny úkoly budou zadávány a odevzdávány v Moodle I - v kurzu Základy environmentální výchovy viz Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8196
Tyto úkoly, kterých bude celkově 5, je třeba odevzdávat v průběhu semestru k 5ti určeným datům, aby měla vyučující možnost kontroly. Vyučující bude dílčí úkoly číst a komentovat a bodovat (pod 70 bodů nedostatečně, 70-79 dobře, 80-89 velmi dobře, 90-100 výborně). Studenti budou mít možnost si opravit dílčí úkoly dle komentářů vyučujícího a zlepšit si konečné bodové hodnocení. Přesunout termín odevzdání jednotlivých úkolů je umožněn jen z vážných a doložených důvodů (např. zdravotních). V každém případě musí být všechny odevzdány nejpozději týden před druhým blokem. Na něm proběhne jejich diskuse a vyhodnocení.
Předmět nemůže být splněn bez této průběžné práce.
Kurz v Moodle je založen pro prezenční i kombinovanou formu výuky. Vkládejte úkoly na správné místo prosím.
V případě, že nebude z důvodu pandemie možnost se osobně setkat, výuka se přesune do on-line prostředí. Student si musí zajistit přístup k internetu, mikrofon a kameru.
Studentům s SPU je poskytována podpora. Je ovšem třeba, aby se o ni přihlásili s předstihem.
Learning resources - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (25.09.2019)
Studenti mohou sledovat informace o probraných tématech na http://cevv-uk-pedf.blog.cz
Upřesnění: V levé liště je třeba vybrat okénku předmětu a ve článcích vybraný semestru a formu studia.