SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2019/2020
   Login via CAS
Current Issues of School Management VI - OK0732K34
Title: Aktuální otázky školského managementu VI
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019 to 2019
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/4, C [HS]
Extent per academic year: 4 [hours]
Capacity: unknown / 48 (96)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level: basic
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Teacher(s): prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Pre-requisite : OK0732K15
Annotation -
Last update: Mgr. David Mück (14.01.2020)
The course develops topics and knowledge of individual modules, reflects the current issues of the development of education and organization of the school system. The course aims to summarize and supplement the knowledge of school management in the context of international surveys and to reflect the position of Czech education in the international comparison. Students will be able to define vital information and critically evaluate it. The topic of comparative texts and comparing the level of individual areas will be further applied to the environment of specific schools and school facilities, and students will be able to orientate themselves in the possibilities that exist in the Czech Republic within the framework of comparative tests and research and what benefits or potential risks they bring to the school.
Literature - Czech
Last update: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (27.01.2021)

Doporučená literatura:

DVOŘÁK, D. Nový institucionalismus v pedagogice. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 17(2). ISSN 2336-4521. Dostupné také z: http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/334/469

PISA 2015: PISA Results in Focus, 2016. OECD. Dostupné také z: https://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus.pdf

STRAKOVÁ, J., D. GREGER a P. SOUKUP. Factors affecting the transition of fifth graders to the academic track in the Czech Republic. International studies in sociology of education [online]. Taylor & Francis Group, 2017. ISSN 1747-5066. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/eprint/pv5ks4jMD3CrhSpmvqk7/full

Výběrové zjišťování výsledků žáků na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol ve školním roce 2016/2017 – závěrečná zpráva [online], 2017. Praha: Česká školní inspekce [cit. 2018-02-09]. Dostupné z: http://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Vyberove-zjistovani-vysledku-zaku-5-a-9-trid-ZS-%E2%80%93

Internetové odkazy:

www.csicr.cz

www.cermat.cz

www.msmt.cz

Requirements to the exam - Czech
Last update: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (27.01.2021)

Zápočet bude udělen za zpracování seminární práce na aktuální téma v oblasti školského managementu.

Pozn.: Distanční forma výuky a atestace - dle aktuální situace.

Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (27.01.2021)

1.     Specifika mezinárodních šetření

2.     Srovnávání úrovní – přínosy a úskalí

3.     Analýza vybraných mezinárodních šetření:

-       PISA

-       PIRLS

-       TIMSS

-       TALIS

4.     Srovnávání úrovně uvnitř institucí (tj. dětí, žáků, studentů a učitelů)

5.     Různá hlediska porovnávání jednotlivých institucí a jejich úspěšnosti

6.     Státní maturita, jednotné přijímací zkoušky 

Pozn.: Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (LMS Moodle). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí LMS Moodle, k diskuzím bude využíváno Diskuzní fórum v LMS Moodle.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html