SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2019/2020
   Login via CAS
Current Issues of School Management I - OK0732K12
Title: Aktuální otázky školského managementu I
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019 to 2019
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/12, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / 0 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level: basic
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Teacher(s): RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA
Annotation -
Last update: Mgr. David Mück (07.10.2020)
The course develops topics and knowledge of individual modules, reflects the current issues of education development and organization of the school system. In this semester, the course focuses on current issues, legislation and selected amendments to legal standards in education. Participants will have the opportunity to become familiar with current and planned changes and their impact on education, to be able to understand the legislative documents and valid regulations, to understand the changes and to be able to prepare for them and respond adequately.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. David Mück (07.10.2020)

Cílem předmětu je naučit studenty orientovat se v aktuálních otázkách školského managementu, umět je definovat a vymezit, pracovat s odbornou aktuální literaturou a rozvíjet přehled o aktuálně řešených tématech. 

Literature - Czech
Last update: Mgr. David Mück (07.10.2020)

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2015-2020. In: Usnesení vlády ČR č. 277/2015. Dostupné také z: http://www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/strategie/dz-rgs-2015-2020.pdfNařízení

ET 2020: Education & Training. In: ET 2020 [online]. Dostupné z: http://www.et2020.cz/cs/evropska-spoluprace-vzdelavani-odborna-priprava

HŮLE, Daniel, Ida KAISEROVÁ, Kristýna KABELOVÁ, Jiří MERTL, Štěpán MORAVEC, Kamila SVOBODOVÁ a Anna ŠŤASTNÁ. Zavedení povinného roku předškolního vzdělávání před zahájením školní docházky: Studie proveditelnosti [online]. Plzeň: Tady a Teď, o.p.s. a Demografické informační centrum, o.s., 2015 [cit. 2016-03-02]. Dostupné z: http://tadyated.org/skoncil-projekt-kudy-vede-cesta-podivejte-se-na-jeho-vystupy/

MŠMT. Přehled nejdůležitějších legislativních změn účinných od 1. září 2016 a později. 2016. Dostupné také z: http://www.msmt.cz/file/39038/

Nařízení GDPR. Nařízení Evropského parlamentu a rady EU o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů). In: . 2016, číslo 679. Dostupné také z: https://www.uoou.cz/dokumenty-k-gdpr/ds-4720/archiv=0&p1=3938

Školský zákon. Zákon 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání v platném znění. Dostupné také z: http://www.msmt.cz/dokumenty-3/skolsky-zakon

Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. In: . ročník 2016, číslo 27. Dostupné také z: http://www.msmt.cz/dokumenty-3/vyhlaska-c-27-2016-sb-o-vzdelavani-zaku-se-specialnimi

+ další aktuální texty příslušných školských vyhlášek

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. David Mück (07.10.2020)
  • Aktivní účast ve výuce, splnění distančních aktivit
  • Zpracování zápočtové práce v rozsahu 3-5NS: Analýza vybrané legislativní změny či aktuálně řešeného tématu z období od roku 2016 – důvody, dopad a důsledky pro školu / školství, reflexe (vlastní názor a reflexe v publikacích a zveřejněných textech)
  • Pozn.: Dle aktuální situace – distanční forma, včetně atestace.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. David Mück (07.10.2020)
  1. Úvod do předmětu, jeho smysl a význam
  2. Orientace v relevantních a dostupných textech zabývajících se aktuálními tématy ve školství
  3. Základní orientace v legislativních dokumentech, zákonech a vyhláškách týkajících se školství
  4. Výběr ze skutečně řešených situací a jejich opora v legislativě
  5. Příprava na plánované změny, opatření, komunikace
  6. Novelizace zákonných norem, získávání informací a jejich zpracování pro potřeby školy, výběr z těchto témat:

 

 

 

Prezenčně:

  • Novelizace vyhlášky 27/2016 a poskytování podpůrných opatření, vzdělávání žáků se SVP
  • Nařízení GDPR a jeho dopad na školy

 

 

Navržené volitelné oblasti a témata pro distanční aktivity a zápočtovou práci:

  • Povinné předškolní vzdělávání
  • Dvouleté děti v MŠ
  • Změny v RVP
  • Jednotná přijímací zkouška
  • Povinná maturita z matematiky

1.     Úvod do předmětu, jeho smysl a význam

2.     Orientace v relevantních a dostupných textech zabývajících se aktuálními tématy ve školství

3.     Základní orientace v legislativních dokumentech, zákonech a vyhláškách týkajících se školství

4.     Novelizace zákonných norem, získávání informací a jejich zpracování pro potřeby školy, výběr z těchto témat:

Prezenčně:

-       Novelizace vyhlášky 27/2016 a poskytování podpůrných opatření, vzdělávání žáků se SVP

-       Nařízení GDPR a jeho dopad na školy

Navržené volitelné oblasti a témata pro distanční aktivity a zápočtovou práci:

-       Povinné předškolní vzdělávání

-       Dvouleté děti v MŠ

-       Změny v RVP

-       Jednotná přijímací zkouška

-       Povinná maturita z matematiky

5.     Výběr ze skutečně řešených situací a jejich opora v legislativě

Příprava na plánované změny, opatření, komunikace 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html