SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2019/2020
   Login via CAS
Didactics of literature with practices - O01304271
Title: Didaktika literární výchovy s praxí
Guaranteed by: Katedra české literatury (41-KCL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019 to 2021
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 70 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Old code: DILVP
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Ondřej Hausenblas
doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D.
Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. et Mgr. Nikola Frkalová
PhDr. Ondřej Hausenblas
Pre-requisite : O01304050
Is pre-requisite for: O01215269, O01215169
Is interchangeable with: OK0603271
Annotation -
Last update: PhDr. Ondřej Hausenblas (28.10.2019)
Characteristics of the course: We will try how everything we have learned about LV and how we can manage LV with children and text in the 4th and 5th class. We will learn how to prepare and implement a lesson plan, including goals and procedures. We will verify our teaching practices by direct output in the classroom. We consult with experienced teachers and each other. We will learn to reflect our and foreign teaching in a structured way so that it helps us to teach better. Everyone and everyone will give reflection, questions and advice to everyone and everyone. Working in this practice (like working with children in the classroom) will require enough time even in the weeks when others are going to climb! Furthermore, the willingness to seek, bring, share and present. The work will be mostly cooperative and non-selective, using e-mail. Personal presence at all outputs, elaborated preparations and written reflections of their own output and those of colleagues are a condition of credit.
Literature -
Last update: PhDr. Ondřej Hausenblas (28.10.2019)

* Četba:
vybrané kapitoly z odborných publikací a profesních webů

Jaroslav Vala. VYBRANÉ KAPITOLY Z DIDAKTIKY LITERÁRNÍ VÝCHOVY.
http://kcjl.upol.cz/kombcj/studijni_opory/vybrane_kapitoly_didaktika_literatury.pdf


Kol.:  sb. Metodika rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti
https://www.kvic.cz/soubor/4674/metodikactenarstviaCG.pdf

Hausenblas Ondřej, Aktivity před setkáním s básní a při četbě, Kritické listy rok 2004, č. 16

 

Nabídka k povinnému výběru dvou z příruček:

 

Starší, ale taky užitečná je příručka „Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka na webu České školní inspekce

http://www.csicr.cz/html/CGvzdelavaci_cil/flipviewerxpress.html

 

Časopis Kritická gramotnost (články k čtení na 1. stupni ZŠ). http://www.kellnerfoundation.cz/pomahame-skolam-k-uspechu/projekt/pedagogicke-inspirace/casopis-kriticka-gramotnost

 

Z roku 2015 je moje brožura Ondřej Hausenblas: Čeština doopravdy. ISBN: 978-80-260-8165-4

 

Doporučené četby částí příruček:

  • Mocná, D, Peterka, J. a kol.: Encyklopedie literárních žánrů, Praha 2005, Paseka – pasáže o pohádce, bajce, pověsti, báji, mýtu, fantazy

  • Peterka, Josef, Teorie literatury pro učitele, Praha, UK PedF 2006 - pasáže "Ve škole" + hesla o verši, rýmu, rytmu, sloce, autoru a vypravěči

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 

Volně doporučuji příručky a články v časopisech:

 

 

Příručka "Gramotnosti ve vzdělávání", VÚP Praha 2010. Dostupné z WWW:http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2010/02/Gramotnosti-ve-vzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD1.pdf

 

Košťálová, H.; Čteme si a přemýšlíme o tom nahlas, Kritické listy 6, http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty6_ctemesinahlas

 

Hausenblas, O.: Velké myšlenky ve výuce literatury na ZŠ a SŠ. KL 24

 

 

 

 

Zcela doplňková četba:

 

Články a kapitoly:

 

Košťálová, H.: Učíme se navzájem (KL 24)

Šlapal, M.: Dílna čtení v praxi (KL 27)

Tomková, A. – Košťálová, H.: Čtení v Otevřené škole, čtení v projektech (KL 27)

L´Allierová, S. K. – Elishová-Piperová, L.: Metody, které podporují zaujetí četbou (KL 31)

Košťálová, H.: Porozumění naučnému textu (KL 33)

Antonínová, Hegerová, H.: Čtenářské dovednosti a řízené čtení (KL 34)

Košťálová, H.: Neviditelné čtenářství (KL 36)

Šafránková, K.: Jak modelovat čtenářské strategie (KL 36)

Šafránková, K.: Čteme s nečtenáři (KL 38)

Šafránková, K.: Záznamy o četbě, které se osvědčily. KL 24

a celé KL č. 24

 

Šlapal, M.: Dílna čtení jen na rozečtení? (KL 39)

Šlapal, M.: Čteme společně – projekt 1. A 9. třídy na podporu čtenářství (KL 40)

 

Kdo chce pochopit, co vlastně opravdu je hodnocení, má číst:

Košťálová, H., Straková, J. Hodnocení: důvěra, dialog, růst. Praha: SKAV, o. s., 2008. ISBN 978-80-254-2417-9

(viz příloha e-mailu)

 

Pro potěšení:

Pennac, Daniel: Jako román, Praha, Mladá fronta 2004

 

Syllabus - Czech
Last update: HAUSEN/PEDF.CUNI.CZ (10.09.2013)

Požadavky k atestaci:
- aktivní přítomnost v seminářích - vyjadřování zdůvodněného vlastního stanoviska, účast v rozborové diskusi,
- zpracování zadaných úloh (reflexí), důsledná průběžná příprava a odevzdávání úkolů mezi semináři
- četba odborných textů v nevelkém rozsahu,
- systémově podložená příprava a realizace vlastní vyučovací hodiny

- písemnými výstupy podložená vzájemná podpora a reflexe příprav i výstupů.

Course completion requirements -
Last update: PhDr. Ondřej Hausenblas (28.10.2019)

Zápočet: Plná docházka, jeden výstup (obvykle dvouhodina v páru) s četbou beletristického. textu, jedna revenze přípravy kolegyň, refelktivní zápisky o výstupech druhých.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html