SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2018/2019
   Login via CAS
Speech and Language Disorders at a School Age - OPNS1S152B
Title: NKS ve školním věku
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018 to 2018
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: 25 / 25 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Lucie Durdilová, Ph.D.
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNS1S146B, OPNS1S147B, OPNS1S148B
Is pre-requisite for: OPNS1S158B
Annotation -
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (03.02.2020)
Students will be acquainted with theoretical knowledge and practical experience from the issue of pupils with communication disorders. Students will also acquire knowledge about fluence disorders (balbuties and tumultus sermonis) and learn about the difficulties of educational process in pupils with fluence disorders. The issue of current opinions on the field of developmental neurogenic communication disorders, specific language impairment and approaches in education of theese pupils will be mentioned. Other discussed topics will be about the issue of the therapeutic approaches of myofunctional disorders in the Czech republic and abroad and the speech therapy intervention in pupils with palatolalia.
Literature - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (03.02.2020)


LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.

LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-433-5.

LECHTA, V. Koktavost: integrativní přístup. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-

643-8.

KEREKRÉTIOVÁ, A. Velofaryngální dysfunkce a palatolalie. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2264-1.

ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. Praha, Portál 2007. ISBN 978-80-7367-340-6.

Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky

DELL, C. W. Koktavost u dětí školního věku. Manuál pro logopedickou intervenci. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-

7315-075-1.

Kolektiv autorů. Koktavost v kazuistikách: úspěchy a nezdary terapie. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada).

ISBN 978-80-247-2478-2.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (03.02.2020)


fonetické a fonologické poruchy;

poruchy fluence - koktavost, breptavost;

specificky narušený vývoj řeči, etiologie, symptomatologie, jeho dopad na vzdělávání žáků,

integrace, inkluze žáků s vývojovou dysfázií;

žáci s dysartií;

verbální dyspraxie;

myofunkční poruchy;

žáci s vrozenými vývojovými vadymi - orofaciální rozštěpy v období školního věku.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (31.01.2020)

- 80% účast,

- splnění zadaných prací na základě studia odborné literatury;

- prezentace materiálů, které student zpracoval v rámci odborné praxe logopedické na odborných pracovištích rezortu školství i zdravotnictví

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html