SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2018/2019
   Login via CAS
Research Metodology I. (quantitative) - OPNS1S119B
Title: Metodologie výzkumu I-kvantitavní výzkum
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017 to 2019
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: 35 / 35 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Teacher(s): PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Co-requisite : OPNS1Q105A, OPNS1S101A, OPNS1S102A, OPNS1S103A, OPNS1S104A
Is interchangeable with: OKNS1S119B
Annotation - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (19.09.2018)
Výuka v předmětu je zaměřena na základní vymezení a terminologii výzkumu, který budou uplatňovat při řešení diplomové práce. Předmět rozvíjí schopnosti studentů formulovat problém, stanovit cíle diplomové práce, zvolit adekvátní postupy a metody zpracování, zvážit charakter výstupů, přínos a event. možnosti využití výsledků. Seznamuje studenty s přípravou výzkumu smíšeného designu se zaměřením na kvantitativně orientovaný výzkum, možnostmi volby výzkumného vzorku a základními metodami sběru a zpracování dat.
Aim of the course - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (19.09.2017)

Cílem předmětu je porozumět strategii pedagogického výzkumu, zvládnout základní pojmy a metodické postupy výzkumných šetření, znát aspekty kvantitativního i kvalitativního výzkumu, porozumět jejich rozdílnosti, umět zvolit vhodný metodický postup pro vlastní závěrečnou práci.

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (19.09.2017)

FERJENČÍK, P. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál. 2000. s. 255. ISBN 978-80-7367-815-9

GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 2.rozšířené vydání Brno: Paido, 2010. s. 261. ISBN 978-80-7315-185-0.

HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.

HENDL, J. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. 3., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-482-3.

CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1993. ISBN 80-7067-287-0.

KERLINGER, Fred. N. Základy výzkumu chování: pedagogický a psychologický výzkum. Praha: Academia,1972. s 708.

PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998. 270 s. ISBN 80-7184569-8.

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (06.01.2020)

Předmět zahrnuje tato základní témata:

Základní terminologie (výzkum, metodologie, vědecká teorie, paradigma), účel výzkumu, typy výzkumu.

Kvantitativní výzkum - definice, plán výzkumného projektu (výzkumný problém/cíl, teoretická východiska (práce s informačními zdroji), výzkumné otázky a hypotézy,

Definice a výběr výzkumného vzorku pro kvantitativní výzkum.

Volba výzkumných nástrojů

Realizace výzkumu – sběr a analýza dat, vyhodnocení, zpracování zprávy z výzkumu.

Metody sběru dat v kvantitativním výzkumu. Dotazníky a dotazníková šetření. Pozorování, strategie pozorování (dělení dle strukturovanosti, otevřenosti a participace), záznam dat z pozorování. Další techniky tvorby dat v kvantitativním výzkumu: interview, analýza dokumentů.

Metody fixace a zpracování dat.

Filozofické základy kvantitativního výzkumu, charakteristické rysy kvantitativního výzkumu, zajištění validity a reliability.

Etické zásady výzkumu. Zpracování výsledků výzkumu formou kvalifikační práce.

Smíšený výzkum – varianty kombinace kvalitativních a kvantitativních postupů.

 

Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (11.09.2017)

80% účast na seminářích

Student pracuje s využitím elektronické podpory v MOODLE. Podmínkou zakončení je splnění všech zadaných úkolů.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html