SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2018/2019
   Login via CAS
Special education at school age - OPNS1S106A
Title: Speciální pedagogika školního věku
Guaranteed by: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018 to 2018
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: 45 / 45 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Teacher(s): prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Pre-requisite : OPNS1S101A
Is pre-requisite for: OPNS1S109A
Is interchangeable with: OKNS1S106A
Annotation - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (17.01.2020)
Školní věk jedince s postižením, variabilita vývoje ve školním věku, typy znevýhodnění ve školním prostředí, edukace, školní podpora, speciální vzdělávací potřeby, jejich identifikace a variabilita, školský systém v ČR, volba vzdělávací cesty, stav českého školství z hlediska inkluze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, současná školská legislativa. Vzdělávání žáků se SVP, systém tříd a škol zřízených pro žáky a studenty se SVP, speciální didaktické pomůcky, technické pomůcky, vybavení učeben. Odlišnost v běžném školním prostředí - akceptace, nonakceptace. Příprava dítěte s postižením na školu a školní zralost, nástup školní docházky, možnosti odkladů.
Aim of the course - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (04.02.2019)

Cílem předmětu je osvojit si základní znalosti, intervenční přístupy a strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí inkluzivní školy a prostředí škol pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.Osvojit si aktuální poznatky a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, hodnocení, postavení speciálního pedagoga v edukaci.

Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (17.01.2020)

Literatura

BARTOŇOVÁ, M., BAZALOVÁ, B., PIPEKOVÁ, J. Psychopedie. Brno: Paido, 2007.ISBN 978-80- 7315-144-7.

BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: MU, 2013. ISBN 978-80-210-6646-5.

HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Pedagogická fakulta UK, Praha, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5.

HÁJKOVÁ,V., STRNADOVÁ, I. Inkluzívní vzdělávání. Teorie a praxe. Praha: GradaPublishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.

HORT, VL., HRDLIČKA, M., KOCOURKOVÁ, J., MALÁ, E. a kol. Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál, 2000.

JEDLIČKA, R., KOŤA, J. A kol. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004.         ISBN 80-7312-038-0.

KALEJA, M. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7510-159-4.

Mezinárodní klasifikace nemocí – 10. revize. Praha: Psychiatrické centrum, 2006, aktualizace 2012.

MULLER, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: UP, 2001. ISBN 80-244-0231-9.

VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2001, 304s. ISBN 80-246-0181-8.

VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2001.

Zákon č. 109/2002 Sb., novela z.č. 333/2012 Sb.

 

Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (24.02.2020)

Základní terminologie vztahující se k problematice jednotlivých cílových skupin ve školním věku.

Současná legislativa.

Analýza podpůrných opatření.

Školy a školská poradenská zařízení.

Osobnost speciálního pedagoga.

Činnost asistenta pedagoga.

Mezinárodní klasifikace MKN-10, Klasifikace ICF (2001).

Diagnostika poruch chování dle MKN-10, diagnostické přístupy v zařízeních pro děti a mladistvé s poruchami chování.

Současná legislativa při řešení ústavní, ochranné výchovy, extrémních poruch chování.

Základní faktory a komunikační techniky narušující integrovaný vývoj osobnosti (psychická deprivace, frustrace, stres, konflikt, traumatické krizové situace)

Podpůrná opatření pro žáky s mentálním, tělesným, smyslovým postižením, žáky s odlišným kulturním prostředím nebo jinými životními podmínkami k jejich zajištění v prostředí běžných škol i škol zřízených pro žáky se SVP.

Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (17.02.2020)

Účast na cvičení – nastudovaná literatura a legislativa.
Písemný test -  k úspěšnému absolvování předmětu je nutné 65% správných odpovědí

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html