SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2018/2019
   Login via CAS
Propaedeutic Programming Languages - OPNI2I111A
Title: Propedeutické programovací jazyky
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018 to 2019
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, MC [HT]
Capacity: 2 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D.
PhDr. Jiří Štípek, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Jiří Štípek, Ph.D.
PhDr. Petra Vaňková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNI2I108A
Annotation -
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (14.05.2019)
The course aims on the area of algorithmic thinking (computational thinking in general) and its development at primary and secondary schools without the use of didactic means or with using specific programming environments (as well or robotic programmable toys). The chosen didactic means should be adapted to the pupils' age and competences. There are using different environments, approaches and possibilities of development of information and algorithmic thinking in the course.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (03.09.2018)

Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi rozvoje algoritmického myšlení žáků na základní a střední škole různými prostředky a v závislosti na různých propedeutických prostředí nebo robotických programovatelných hračkách.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (03.09.2018)

Rozvoj informatického myšlení: http://imysleni.cz/

Příklady programovacích prostředí:
https://scratch.mit.edu/
https://ozoblockly.com/
https://makecode.microbit.org/
https://education.minecraft.net/
https://www.kodugamelab.com/

Příklady pro teoretická východiska, popř. odborné publikace:
RESNICK, Mitchel. Lifelong kindergarten: cultivating creativity through projects, passion, peers, and play. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, [2017]. ISBN 9780262037297.
Aspinall, Brian. Code Breaker: Increase Creativity, Remix Assessment, and Develop a Class of Coder Ninjas!, 2017.
FUTSCHEK, Gerald. Algorithmic Thinking: The Key for Understanding Computer Science. MITTERMEIR, Roland T., ed. Informatics Education – The Bridge between Using and Understanding Computers [online]. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2006, 2006, s. 159-168 [cit. 2018-09-03]. Lecture Notes in Computer Science. DOI: 10.1007/11915355_15. ISBN 978-3-540-48218-5. Dostupné z: http://link.springer.com/10.1007/11915355_15

 

Další materiály poskytnuty v rámci prostředí LMS Moodle.

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (14.05.2019)

pro atest je nutné:

  • aktivní účast ve výuce
  • plnění úkolů daných LMS Moodle
  • vytvoření a obhájení metodického materiálu pro rozvoj algoritmického prostředí v konkrétním prostředí
Syllabus - Czech
Last update: PaedDr. Eva Battistová (11.01.2019)

ALGORITMICKÉ MYŠLENÍ, INFORMATICKÉ MYŠLENÍ

ZPŮSOBY ZAČLEŇOVÁNÍ ALGORITMICKÉHO MYŠLENÍ DO VÝUKY, DO ŠVP; NOVÉ RVP A MOŽNOSTÍ IMPLEMENTACE ALGORITMICKÉHO MYŠLENÍ DO VÝUKY ŽÁKŮ NA ZÁKLADNÍ A STŘEDNÍ ŠKOLE
- soutěže a další informační zdroje zabývající se algoritmickým myšlením

DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY PRO ROZVOJ ALGORITMICKÉHO MYŠLENÍ
- online prostředí (např. CodeCodr, Code.org)
- virtuální prostředí (např. Kodu, Minecraft)
- propedeutické programovací jazyky (např. Scratch, Make Code)
- robotické programovatelné hračky (např. ozobot, beebot, bluebot, inobot)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html