SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2018/2019
   Login via CAS
Introduction to ICT - OPBI2I103A
Title: Základy informační technologie
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017 to 2020
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, MC [HT]
Capacity: 36 / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jiří Leipert, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Jiří Leipert, Ph.D.
Is pre-requisite for: OPBI2I107A
Annotation -
Last update: PhDr. Jiří Leipert, Ph.D. (21.09.2017)
The Aim of study subject Introduction to ICT is to equip students with adequote skills for their effective work with text and numeric informations and in using of standard applications/editors in the frame of their University studies.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Daniel Tocháček (26.09.2019)

- zdroje dostupné z elektronické podpory předmětu v prostředí Google Učebna
- podpůrné materiály z webu http://www.leipert.cz/prednasky-eei a http://www.leipert.cz/gafe
- doplňkově patřičná literatura/manuály k prostřegí G Suite a MS Office

Syllabus -
Last update: PhDr. Daniel Tocháček (26.09.2019)

PERSONAL COMPUTER

  • Information, information technology, electronic information
  • Hardware and software of personal computers
  • Main parts of the personal computer, computer memory, input and output devices

 

USING OF PERSONAL COMPUTERS

  • Basic user skills, startup, shutdown and restart, log on to the local network, working with keyboard and mouse, keyboard layouts
  • work in an operating system, starting, switching and closing programs, working with windows, use clipboard
  • File system, file management, file and directory, the name and extension, file manager

 

WORK IN A LAN AND WAN NETWORKS

  • Orientation of the structure and functions of LAN and WAN
  • Internet as an information and communication space, e-communications, IP telephony, instant messaging
  • WWW, information retrieval and data mining, environment and features of a modern web browser, interaction with office applications

 

PROCESSING TEXT, GRAPHICAL AND NUMERICAL DATA

  • Elementaristics of electronic text, a string of characters, formatting characters, logical structure of document
  • Creating and editing a text document in the environment of modern text editor, format characters, paragraphs, pages, section, document
  • Working with templates, styles, curricula, bullets and numbering, basic search and replace, spell check, headers and footers, page numbering
  • Integration object to the text, insert a symbol, text box, picture, spreadsheet, vector graphics creation, processing and sorting in the list and table
  • Structured documents, citation standards, links, content, index, and lists, conversion, export and print the document

 

WORK IN SPREADSHEET

  • The format and content of the cell, work with sheet
  • Basic techniques of work, handle, relative and absolute addressing
  • Conditional formatting, basic types of charts (pie, bar, linear, point XY)
  • Inserting functions, nesting functions, fast function
  • Logical function IF, COUNTIF; ROUND, RANK
Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Daniel Tocháček (06.01.2021)

Podmínky pro zakončení předmětu:

Požadavky k zápočtu - AKTUALIZACE požadavků k zápočtu s ohledem na celosemestrální distanční výuku realizovanou dle nařízení Vlády ČR, vedení UK a PedF a následných pokynů vedení PedF UK (dne 7.12.2020):

PODMÍNKOU PRO ZÍSKÁNÍ ZÁPOČTU JE:

  • vypracování a řádné včasné odevzdání všech 8 povinných úkolů zadaných vyučujícím od počátku semestru skrze kurz předmětu v LMS Google Classroom za těchto podmínek:
    • termín odevzdání: nejpozději do 10.1.2021, 24:00 hod.
    • způsob odevzdání: výhradně skrze LMS Google Classroom
    • celková známka potřebná pro získání zápočtu (vypočte se jako aritmetický průměr dílčích známek za jednotlivé úlohy): 1 nebo 2 nebo 3 (známka 4 znamená, že studující neuspěl a nezískává klasifikovaný zápočet)
    • pro zápočet je v souladu se studijními předpisy stanoven 1 pokus a 1 termín (viz výše) nedojde-li k individuální dohodě mezi vyučujícím a studujícím, která stanoví jiný počet pokusů.

PODMÍNKOU PRO ZÍSKÁNÍ ZÁPOČTU ZCELA MIMOŘÁDNĚ V TOMTO SEMESTRU NENÍ:

  • aktivní práce v prezenčních seminářích a stím související průběžné řešení úloh reflektujících probíraná témata
  • vytvoření a včasné odevzdání závěrečné práce - typograficky správného dokumentu
  • zpracování zápočtového souhrnného praktického cvičení/testu s textovým dokumentem obsahujícím též úpravu grafických prvků, zpracování tabulkových dat
  • pravidelná osobní účast na prezenční / distanční výuce
  • prezenční účast na zápočtu/zkoušce

 

  • Aktivní práce v prezenčních seminářích, průběžné řešení úloh reflektujících probíraná témata (viz další bod/odrážka). V případě neúčasti na prezenční výuce přesahující 30% z celkového počtu v SISu rozvrhované a reálně uskutečněné výuky daného předmětu a studijní skupiny (paralelky) vypracuje studující náhradní úlohy dle pokynů vyučujícího, a to nejpozději do 10.1.2021, 24,00hod. Zadání úloh si studující vyžádá od vyučujícího předmětu osobně nebo e-mailem v dostatečném předstihu (nejméně 2 týdny) před termínem odevzdání.
  • Průběžné plnění zadávaných úkolů - limit max. jednoho úkolu neodevzdaného vůbec nebo odevzdaného v nevyhovující úrovni.
  • Vytvoření a včasné odevzdání závěrečné práce - nejpozději do 10.1.2021, 24,00hod. Prací se rozumí:
    • Vytvoření typograficky správného dokumentu - jde o původní (autorský) textový dokument s tematickým zaměřením přednostně na oblast ICT, strukturovaný a vytvořený s použitím stylů, s obsahem, grafikou, tabulkou a dalšími objekty, vyhovující plně typografickým zásadám - v případě zásadních typografických chyb nemusí být zápočet udělen
    • Zpracování zápočtového souhrnného praktického cvičení/testu s textovým dokumentem obsahujícím též úpravu grafických prvků, zpracování tabulkových dat 

Klasifikace předmětu

  • podle úrovně odevzdaných úkolů a zpracování zápočtového testu, ve kterém nesmí být chyby struktury a odkazového aparátu u textového dokumentu, principiální chyby ve vzorcích a funkcích u tabulkového dokumentu
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html