SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2018/2019
   Login via CAS
Developing natural literacy - OKB01B112A
Title: Rozvíjení přírodovědné pregramotnosti
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017 to 2018
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Magdaléna Kapuciánová
Interchangeability : OPB01B112A
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (01.02.2020)
Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to acquire theory and methodology in the field of didactics. Science literacy concept (PICA). Specifics of developing scientific literacy at an early age. Preconcepts and misconcepts of preschoolers. Developing environmental sensitivity and language skills for science education. Experiment in kindergarten. Working with models in kindergarten.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (31.01.2021)

Povinná:

Jančaříková, K. Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2017. ISBN978-80-7496-327-8. (Nebo aktuaklizované vydání z roku 2019.)

Kol. Přírodovědná gramotnost ve výuce. NÚV, 2011. 978-80-86856-84-1. Dostupné na http

Doporučená:

Jančaříková, K. Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-805-9.

Jančaříková, K. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2010.

Jančaříková, Kateřina, Havlová, Jana. Činnosti se zvířaty v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2014. 1. vyd. 124 str. ISBN 978-80-7496-166-3.

Jančaříková, K. Kapuciánová, M. Činnosti venku a v přírodě. Praha : Raabe, 2013. 1. vyd. 141 str. ISBN978-80-7496-071-0.

Jančaříková, K., Mazáčová, N. Bádání na zahradě : metodická příručka ke kurzu Badatelské činnosti na školní zahradě. Praha : Univerzita karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 43str. ISBN 978-80-7290-691-8.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (01.02.2020)

1. Koncept přírodovědné gramotnosti (PICA).

2. Specifika rozvíjení přírodovědné gramotnosti v raném věku.

3. Prekoncepty a miskoncepty předškoláků.

4. Rozvíjení environmentální senzitivity.

5. Rozvíjení jazykových schopností pro přírodovědné vzdělávání.

6. Experiment v MŠ.

7. Modelové organismy a názorn.

8. Práce s modely v MŠ.

9. Chybovost v knihách a učebních pomůckách.

10. Portfoliové hodnocení.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (31.01.2021)

Vážené studentky! Vážení studenti!

Předmět Rozvíjení přírodovědné pregramotnosti OKB01B112A je hodnocen 2 kredity. To odpovídá 60 hodinám očekávané studentské práce. Z toho je jen menšina přímé výuky (cca 6 h). Zbytek hodin je plánován na individuální přípravou a plnění úkolů.

Vzhledem k epidemiologické situaci, bude výuka i plnění požadavků k získání KZ probíhat v LS 2021 pravděpodobně pouze distančně.

Připravím pro Vás podklady v moodle, včetně videopřenášek (můžete se na ně podívat kdykoli) a setkání on-line. Přes moodle budete odevzdávat úkoly. Link

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9971

On-line setkání 23.4. 2021 a 14.5. 2021 proběhnou nejspíš také on-line v  Google meet. Před setkáním dostanete informační e-mail přes SIS (zkontrolujte si, zda je vaše e-mailová adresa v SIS funkční). 

Úkolů Vám zadám (přes moodle) celkem 5.

Termín odevzdání úkolů 1 a 2 je nejpozději do 20.4.2021.

Termín odevzdání úkolů 3. 4 a 5 je nejpozději do 10. 5. 2021.

Úkoly budu kontrolovat najednou vždy před on-line setkáním, na kterém je budeme diskutovat. Z toho důvodu není možné úkoly odevzdat později. Později odevzdaný úkol bude hodnocen nula body.

K úspěšnému zakončení předmětu a získání Z je třeba získat min. 150 (z 300 možných)

a) odevzdání průběžných 5 úkolů - (každý za 20 bodů) - dodržení termínů odevzdání je nezbytnou podmínkou, pozdě odevzdaný úkol bude hodnocen 0 body,

b) účast na on-line setkání (max. 100 bodů),

c) závěrečný on-line test (max. 100 bodů).

Hodnocení

On-line test v moodle 25 otázek á 4 body, 100 bodů maximálně

Průběžná práce – 5 úkolů á 20 bodů za jeden, 100 bodů maximálně

Účast na on-line setkání = 100 bodů. Za nepřítomnost na celém setkání 0, za nepřítomnost na části - mínus poměrná část.

Těším se na Vás Kateřina Jančaříková

 

 

Learning resources - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (12.08.2017)

Studenti mohou sledovat informace o probraných tématech na http://cevv-uk-pedf.blog.cz

Upřesnění: V levé liště je třeba vybrat okénku předmětu a ve článcích vybraný semestru a formu studia.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html