First civilizations: art culture and ancient art in the beginning of human being. Sumer, Mezopotámie, Egypt. Bronze Age and
Iron Age in Ëuropean and out of Europe cultures. Minois and Mykenic art, antique period, early Greece and influence of
them for art culture of the rest of Europe and of the culture in the Czech territory. Helenism, Etruscan and Roman art and
culture. Art of the Christian antique. Early Middle Ages ? before Romanic culture and art: benedictine, Carolingian, Otonic
renaissance, Romanic culture in the Europe and in Czech. Gothic and origin of the Gothic, stylistic streams, phases and
changes. Art of the Far East, Middle and South America.
Ideological, economic and religionistic aspects and roles of them in the origin and changes of the art culture and fine art.
Last update: SMID/PEDF.CUNI.CZ (11.08.2014)
Umění raného středověku - předrománská kultura a umění, románská architektura a umění v Evropě a v českých zemích. Gotická architektura a umění: evropské katedrály, umění doby posledních Přemyslovců a Lucemburků, pozdní gotika v českých zemích. Nizozemský realismus 15. a 16. století, raná a vrcholná renesance v Itálii a v Čechách. Evropský manýrismus, umění na dvoře Rudolfa II. Umění barokní doby: Carracciové, Caravaggio, Bernini, Borromini; Rubens, Rembrandt, Vermeer; české baroko: Škréta, Willmann, Kupecký, Brandl, Reiner, Brokoffové, Braun, Santini, Dientzenhoferové.
Aim of the course -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Results of education: From common problems of the art and estethic theory to concrete, temporaly determined epoche of ancient and medieval visual arts. Basic principles, tendencies, "Knotenpunkte" (key evolution points).
Last update: SMID/PEDF.CUNI.CZ (11.08.2014)
Cíl předmětu:
Získaný přehled o proměnách architektury a umění od raného středověku po vrcholné baroko, poznání podstaty slohových proměn a role umělce, objednavatele a uživatele v dějinách.
Cíl výuky:
Dosáhnout u studentů zvnitřnění vztahu k umění minulosti, jeho významu v dějinách a v současnosti, pochopení tradice a jejího významu pro sebeuvědomění současného člověka. Dosáhnout pochopení duchovního významu umění minulosti pro formování současnosti.
Literature -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
GARBINI, G.: Starověké kultury předního východu. Artia, Praha 1983.
GOTIKA. Architektura. Sochařství. Malířství.(red. TOMAN, R.) Praha, Slovart 2000
LASSUS, J.: Ranně křesťanské a byzantské umění. Odeon, Praha 1983
LOMMEL, A.: Pravěk a umění přírodních národů. Artia, Praha 1981.
KIDSON, P.: Románské umění. Artia, Praha 1982
PIJOAN, J. (ed.): Dějiny umění 1-4. Odeon, KK balios, Praha (vydání od r.1991)
STRONG, D.: Antické umění. Artia, Praha 1981.
TŘEŠTÍK, V., MERHAOUTOVÁ, B.: Románské umění v Čechách a na Moravě. Odeon, Praha
1987
Last update: SMID/PEDF.CUNI.CZ (11.08.2014)
BELL, J.: Nové dějiny umění. Praha: Argo, 2010.
KIDSON, P.: Románské umění. Praha: Artia, 1982.
PIJOAN, J. (ed.): Dějiny umění 3-8. Praha: Odeon, 1982-1985.
CHADRABA, R., KRÁSA, J. (edd.), Dějiny českého výtvarného umění. Od počátku do konce středověku, I/1-2, Praha: Odeon, 1984.
TŘEŠTÍK, V., MERHAUTOVÁ, B.: Románské umění v Čechách a na Moravě. Praha Odeon, 1987.
DVORSKÝ J., FUČÍKOVÁ, E. (edd.), Dějiny českého výtvarného umění. Od počátků renesance do závěru baroka II/1-2, Praha: Odeon, 1989.
Teaching methods -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
lecture/seminar
Last update: SMID/PEDF.CUNI.CZ (11.08.2014)
přednáška/seminář
Requirements to the exam -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Claim to EX: Analysis of concrete artwork in their complexity and contradictions. A possibility to dispute with examinator.
Last update: SMID/PEDF.CUNI.CZ (11.08.2014)
Požadavky ke zkoušce: Znalost přednesené a nastudované látky, znalost uměleckých děl, vztahů a souvislostí, způsobů historického myšlení a kontextu. Schopnost srovnávací analýzy odlišných kultur a analýzy díla.
Syllabus -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
Contents (syllabus): Main principles in the ancient and medieval visual arts - the solution of dwelling problems, space, a relationship to sacrality, figurative and non-figurative painting, plasticity of sculpture.