SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2018/2019
   Login via CAS
Instrumental Study III - O01308106
Title: Hra na nástroj III.
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017 to 2018
Semester: winter
E-Credits: 1
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / 15 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Kateřina Hurníková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D.
Pre-requisite : O01308105
Annotation - Czech
Last update: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.09.2011)
Cílem předmětu je další zdokonalování techniky hry na nástroj, rozšíření přednesového i písňového repertoáru a další rozvoj improvizačních dovedností. Výběr a studium nástrojového repertoáru je dán individuálním studijním plánem. Obsah předmětu: nastudování přednesové skladby z období romantismu či novoromantismu. V oblasti improvizace doprovodu se prohlubuje schopnost používání hlavních i vedlejších kvintakordů a mimotonálních dominant. Různé typy stylizace klavírních doprovodů. Transpozice písní pro možnosti interpretace ve vyšší a nižší hlasové poloze. Improvizace druhého hlasu k písním při hře na housle. V klavírní i houslové hře se procvičuje současný zpěv a hra písně na nástroj.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (28.01.2022)

HRADECKÝ, E.: Hrajeme na klavír podle akordových značek ZUŠ, střední a vyšší pedaogigcké školy. PEtřvald: Blesk Market, 2001, 91 s. ISMN 970-0-706544-00-7.  

HRADECKÝ, E.: Hrajeme na klavír podle akordových značek. Praha: Edit, 1991. 91 s. 

NEDĚLKA, M. Klavír jako nástroj tvořivého rovzoje osobnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagoigcká fakulta, 2011. 189 s. ISBN 978-80-7290-427-3. 

NEDĚLKA, M. Příručka klavírní improvizace I. praha: Karolinum, 1997. 111 s. ISBN 80-7184-314-8. 

TICHÁ, A., ŠIMANOVSKÝ Z. Lidové písničky a hry s nimi. Praha : Portál 1999. ISBN 80-7178-323-4.


TICHÁ, A., ŠIMANOVSKÝ Z. Lidové písničky jejich dramatizace. Praha : Portál 2000. IBSN 80-7178-915-1.


LIŠKOVÁ, M., HURNÍK, L. Učebnice hudební výchovy 1.-5. ročník. Praha : SPN, 1998. ISBN 80-7235-028-5.


JENČKOVÁ, E. Výběr klavírních skladeb pro 1.-4.ročník studia učitelství Hv na 1. st. ZŠ. Praha : SPN 1990. 226 stran. ISBN 80-7066-328-6.

MARCOLOVÁ, J. Klavírní improvizace: pro děti předškolního věku a žáky 1.-3. ročníku LŠU. Praha : Panton, 1983.


BERNATÍK, R. Klavírní doprovody písní hudební výchovy pro 1.-4. ročník základní školy. 4 svazky. Ostrava : Pedagogická fakulta 1984.


SLAVÍKOVÁ, M. Výběr houslových skladeb z hlediska uplatnění při poslechu hudby v 1.-4. ročníku základní školy. Plzeň : ZUPF, 1995. 80 stran- ISBN 80-7043-141-5.
MICKA, J. Hra na housle. Technika-výraz-didaktika. Praha : Supraphon 1972. 412 str.
ŠEVČÍK, O. Škola smyčcové techniky op. 2, seš. 4. Praha : SNKL 1956.
ŠEVČÍK, O. Houslová škola pro začátečníky. seš. 7. Praha : SNKL 1956.
MICKA, J. Melodie mistrů. Praha : SNKHU 1967.
BERAN, J. Národní písně (Housle a klavír). Praha : Supraphon 1989.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (15.06.2018)

V tomto semestru se zaměříme na dalších 5 písní, na úrovni II. stupně, 

ze zpěvníku Já, písnička, 2. díl, nebo 3. díl, či vlastní výběr na úrovni daného zpěvníku. 

Písně transponujeme do nejbližší toniny, přes mimotonální dominantu. 

Upevnění předchozího přednesového materiálu: tedy skladby z obodobí baroka, klasicizmu. 

Technické procvičení na vybraných etudách a dalších technických skladeb. 

Dle možností studenta zapojíme do hry rovněž pedalizaci, důraz je kladen na agogiku a dynamickou stránku vlastní interpretace. 

 

Z přednesových skladeb se zaměříme na období romantizmu. 

 

Learning resources - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. (15.06.2018)

V tomto semestru se zaměříme na dalších 5 písní, na úrovni II. stupně, 

ze zpěvníku Já, písnička, 2. díl, nebo 3. díl, či vlastní výběr na úrovni daného zpěvníku. 

Písně transponujeme do nejbližší toniny, přes mimotonální dominantu. 

 

Z přednesových skladeb se zaměříme na období romantizmu. 

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html