SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2017/2018
   Login via CAS
Personal and Social Development - OPB01N102A
Title: Osobnostní a sociální rozvoj
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017 to 2019
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 26 (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Is interchangeable with: OKB01N102A
Annotation -
Last update: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (26.09.2017)
The aim is to develop professional sensitivity, empathic behaviour with the ability to listen actively, accept another person, support ethics of information handling and inclusive approach. The subject is focused on personality development of students related to their chosen field. It regards specific areas of communication, dialogue, discussion, argumentation and self-knowledge in the context of a new teacher profession oriented study group. In social development, interaction processes are aimed at the willingness to get to know others, to accept consensus and differences in opinions and personal preferences. Interactive methods focus on the development of cooperation in different grouping of students, they deepen mutual cognition and stimulate trust for coexistence in the group. Students' activities are based on methods of social psychological training and drama education. The credit is obtained for active participation in seminars.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (26.09.2017)

Cílem je rozvíjet profesní citlivost, empatické jednání s dovedností aktivně naslouchat, akceptovat druhého člověka, podpořit etiku zpracování informací a inkluzivního přístupu.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D. (04.06.2017)

Základní literatura

GILLERNOVÁ, I., HERMOCHOVÁ, S., ŠUBRT, R. Sociální dovednosti učitele. Praha: SPN, 1990.

HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. 2. přepracované vydání. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4674-6.

HERMOCHOVÁ, S. Metody aplikované sociální psychologie. Praha: FF UK v Praze, 1989. KOPŘIVA, P., a kol. Respektovat a byt respektován. 3.vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.

MOTSCHNIG, R., NYKL, L. Komunikace zaměřená na člověka.  Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-361-9.

KOŤÁTKOVÁ, S. Pohledy na komunikaci učitelky mateřské školy I. In Problémové dítě a hra A 2.4. Praha: J. Raabe, 2004, 20s.

KŘIVOHLAVÝ J. Povídej-naslouchám. Praha: Návrat, 1993. ISBN 80-85495-18-X. Vávra, V. Mluvíme beze slov. Praha: Panorama, 1990. ISBN 80-7038-128-0.

VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik. Praha: ISV, 1999. ISBN 80-85866-06-4. VALENTA, J. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80- 247-4473-5.

Další doporučená literatura

JANOUŠEK, J. Verbální komunikace a lidská psychika. Praha: Grada, 2009. ISBN 978- 80- 247-1594-0.

KOŤÁTKOVÁ, S. Působení na profesní orientaci studentů prostřednictvím kurzu Osobnostní a sociální výchova v souladu s principy humanistického přístupu. Spilková, V. a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004, s. 68-82. ISBN 80-7315-081-6.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (26.09.2017)

Zápočet je získáván za aktivní účast v seminářích.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html