SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2017/2018
   Login via CAS
Children and mathematics I - OK0610613
Title: Dítě a matematika I
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2012 to 2021
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Michaela Kaslová
Co-requisite : OK0610612, OK0610614
Incompatibility : O01110613
Interchangeability : O01110613
Is co-requisite for: OK0610614, OK0610612
Is pre-requisite for: OK0610616
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (17.08.2020)
Předmět je nedílnou součástí trojice předmětů - Dítě a matematiky, Cesty poznávání matematiky. Práce v seminářích je zaměřena na přímou práci se žáky v rámci matematického kroužku. Ta je doprovázena didaktickou analýzou jak žákovy práce, tak studentovy práce se žákem. Didaktiké teoretické poznatky a praxe se zde úzce propojují. Nově od ZS 2020 bude obohacen o rozvoj strategií přivýuce on-line.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (25.09.2018)

Učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční)

Kaslová, M. Konektivní didaktické struktury.

Kaslová, M. Významy Ano a Ne.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (17.08.2020)

Kombinace přímé a nepřímé výuky (individuální konzultace - i elektronicky, diskuse v malých skupinách), zpracování samostatných prací (řešení problému s reflexí postupu) a realizace projektů (experimenty se žáky, jejich záznam, analýza a reflexe). K dispozici budou distanční texty a další studijní materiály (www.pedf.cuni.cz/kmdm).
Obsah i metody výuky budou provázány na pedagogické zkušenosti studentů a zaměřeny na motivaci k organickému propojování s novými VŠ poznatky.

Forma práce: Studenti budou rozděleni do několika skupin po 4-6 a budou soustavně pracovat na širším tématu. Podle možnosti témata budou propojena na témata diplomních prací studentů, zejména těch, kteří volili diplomovou práci z matematiky. Výsledky budou prezentovány v seminářích. Individuální/skupinové konzultace budou významnou aktivitou této varianty. Studenti budou zapojeni do výzkumné práce, kterou realizují členové KMDM i externí učitelé v rámci různých grantových projektů. Výuka bude spojitě obohacována o výsledky výzkumů.
Obsah: Má charakter experimentální činnosti na 1. stupni ZŠ a je zaměřen na rozvoj a diagnostiku matematických (a obecně intelektuálních) znalostí a schopností žáků.

Předmětem zájmu je především dítě, žák a jeho rozvoj nejen v matematice s oporou o přesahy matematiky do dalších oblastí. Budeme sledovat i druhy motivace.

Aktzuálně je zařaena problematika výuka on-lin v návaznosti na mezinárodní výzkum (Kaslová).

Dle zájmu se můžeme věnovat slovní zásobě v mluvě i v písmu, vedle toho i rozvoj různých jazyků aritmetiky (ikonické, piktografické, znakové); sémantická ukotvení aditivních operací (stav +(-) stav, adresa +(-) operátor, ...); číselná osa jako prostředí řešení dynamických úloh; sémantická ukotvení multiplikativních operací.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html