SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2017/2018
   Login via CAS
Literary education and reading at primary school - OK0604050
Title: Literární výchova a čtení na 1. stupni ZŠ
Guaranteed by: Katedra české literatury (41-KCL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2010 to 2017
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C+Ex [HT]
Extent per academic year: 6 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Teacher(s): PhDr. Ondřej Hausenblas
Incompatibility : O01304050
Pre-requisite : OK0615110
Interchangeability : O01304050
Annotation -
Last update: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D. (19.05.2019)
Přednáška: Didaktika literární výchovy ve vztahu k pojetí čtenářské gramotnosti a k aktivizačním postupům ve výuce, konstruktivistická stavba hodiny a programu výuky. Funkce krásné literatury jako součásti kultury a civilizace, ve vztahu k možnostem dětského čtneáře a k soudobé LPDM. LV jako estetickovýchovný proces, jeho činitelé, podmínky a dopady. Utváření čtenářské kultury třídy a výuky. Volba literárního textu vzhledem k jeho didaktickému potenciálu. Význam a využití výrazného čtení a recitace, zejména samotným učitelem. Seminář: Konstruktivistické pojetí literární výchovy na 1. st. ZŠ, cíle literár. výchovy a jejich dosahování, plánování výuky pozpátku, třífázový model učení v hodinách LV s textem. Lecture: Didactics of reading and literary arts in relation to reader literacy and proactive strategies of teaching, constructivist methodology in the structure of a lesson and of the program of the subject. Literary works as a part of culture and its relation to the child's readership. Factors, conditions and effects of the reading lessons. Management of the classroom culture of readership. Choosing appropriate texts according to the text's didactic potential. Seminar: Constructivist concept of teaching and learning literature and reading. Goals of lessons and of the teacher's program. Backward planning of lessons. The three-phase model of learning in teaching and learning of reading.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html