SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2017/2018
   Login via CAS
Invertebrate Zoology - OB2302014
Title: Zoologie bezobratlých
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2014 to 2017
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/2, C+Ex [HT]
Capacity: 60 / 48 (100)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Teacher(s): prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Classification: Biology > Biology, Anthropology, Cell Physiology and BioChemistry, Developmental Biology, Didactics of Biology, Ecology, Entomology, Ecology and Environmentalism, Ecology and Ethology, External Subjects, General Subjects, Geobotany, Genetics, Human and Animal Physiology, Hydrobiology, Immunology, Microbiology, Molecular biology, Neurobiology, Non-Vascular Plant Botany, Non-Vertebrates Zoology, Plant Anatomy and Physiology, Parasitology, Plant molecular Biology, Theoretical Biology, Vertebratology, Virology, Vascular Plant Botany
Interchangeability : O02302012
Is pre-requisite for: OB2302022
Is interchangeable with: OPBB2B111A
Annotation -
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)
Taxonomy, speciation, binomical system of nomenclature, classification of invertebrates, characteristic of higher taxa and phylogenetic relationships, external morphology, parasitic life cycles, transport systems, repiration, protection and locomotion, nutrition, reproduction and development, adaptations to habitats.
Literature - Czech
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)

Andreska J., Hanel L. 2009: Vybrané kapitoly z autekologie a demekologie živočichů (Selected chapters from autecology and demecology of animals). Učební texty Univerzity Karlovy v Praze, 238 str.
BUCHAR, J., 1995: Stručný přehled soustavy bezobratlých (obrazová část). Peres, Praha.
Buchar J. a kol. 1995: Klíč k určování bezobratlých. Scientia, 278 str.
Hanel L:, Lišková E. 2003: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin vodních bezobratlých (Sententious pictorial key in order to determination basic taxons of water invertebrates) . Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha, 76 str.
Kovařík F. a kol. 2000: Hmyz. Chov. morfologie. Madagaskar, Jihlava, 296 str.
Lang J. a kol. 1970: Zoologie I.díl. SPN Praha, 384 str.
Macek J. 2001: Bezobratlí 2. Albatros, 172 str.
Motyčka V., Roller Z. 2001: Bezobratlí 1. Albatros. 172 str.

Prezentace z přednášek a praktických cvičení jsou pro zapsané posluchače tohoto předmětu k dispozici v kurzu Zoologie bezobratlých v prostředí Moodle, viz https://moodle.pedf.cuni.cz/login/index.php

Rozšiřující:
ALTMANN A., LIŠKOVÁ E., 1979: Praktikum ze zoologie. SPN, Praha.
BRUSCA C.R., BRUSCA G.J., 2003: Invertebrates. (2nd ed.) Sinauer Assoc. Inc. Publ., Sunderland, Massachusetts.
HŮRKA, K., ČEPICKÁ A. 1978: Rozmnožování a vývoj hmyzu. SPN, Praha.
RUPPERT, Edward E.; FOX, Richard S.; BARNES, Robert D. Invertebrate zoology: A functional evolutionary approach. Seventh edition. Belmont, USA : Brooks/Cole, 2004. 963 s.
Volf P., Horák P. a kol, 2007: Paraziti a jejich biologie. Triton, Praha.
ZRZAVÝ, J., 2006: Fylogeneze živočišné říše. Scientia, Praha.

Syllabus - Czech
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)

Předběžný rozvrh přednášky

 

1/ Taxonomie, nomeklatura, binominální nomenklatura, princip typů, principy popisů nových druhů, rozdělení kmenů živočichů, typy tělních dutin. Diblastica, Salinely, Vločkovci, Houbovci, Žahavci, vznik korálových atolů a útesů, jejich ohrožení, Žebernatky, Rybomorky, Sépiovky, Plazmodiovky (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka).

2/ Triblastica, Schizocoelia, Ploštěnci, vývojové cykly vybraných druhů, ektoparazitismus, endoparazitismus, Pásnice, Mechovnatci, Pseudocoelia, Vířníci, Hlístice, Břichobrvky, Vrtejši, Čelisťovky, Micrognathozoa, Hlavatci, Rypečky, Korzetky, Ploutvenky, Strunovci (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka) )

3/ Coelomata, Oligomerní coelomata, Měkkýši (Aplacophora, Polyplacophora, Monoplacophora, Gastropoda, Bivalvia, Scaphopoda, Cephalopoda), typy schránek, typy a vznik perel, Sumýšovci, Rypohlavci (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

4/ Polymerní coelomata, Kroužkovci (Polychaeta, Myzostomida, Aphanoneura, Clitellata, význam žížal, Drápkovci, Želvušky, (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémecha pro člověka) ), anabióza

5/ Členovci, Trojlaločnatci, Klepítkatci (Merostomata, Arachnida - Scorpionida, Uropygi, Amblypygi, Araneida, Pseudoscorpionida, Solifugida, Opilionida, Acari) Nohatky (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

6/ Korýši (Remipedia, Cephalocarida, Branchiopoda, Maxillopoda, Malacostraca), (u všech skupin základy morfologie, výskyt význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka), gastronomický význam, bioindikace

7/ Stonožkovci (Chilopoda, Symphyla, Pauropoda, Diplopoda), Šestinozí, Entognatha (Protura, Collembola, Campodeina), (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

8/ Ectognatha, Hmyz, Archeognatha, Zygentoma, Pterogyta (Palaeoptera, Ephemeroptera, Odonata), (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

9/ Hmyz, Neoptera (Plecoptera) , Polyneoptera (Blattodea, Isoptera, Mantodea, Zoraptera, Grylloblatodea, Ensifera, Caelifera, Phasmodea, Embioptera, Dermaptera), (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

10/ Hmyz, Paraneoptera (Psocoptera, Phthiraptera, Thysanoptera, Hemiptera) (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

11/ Holometabola (Megaloptera, Raphidioptera, Neuroptera, Coleoptera, Strepsiptera) (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

12/ Holometabola (Mecoptera, Trichoptera, Lepidoptera, Diptera, Siphonaptera, Hymenoptera), význam vybraných taxonů v ekosystémech, význam hmyzu, užitkové a užitečné druhy, škodlivé druhy z pohledu člověka, druhy hmyzu ohrožené a zákonem chráněné, hmyzí produkty využitelné člověkem (hedvábí, med, mateří kašička, propolis, vosky, laky, hmyzí jedy)

13/ Entoprocta, Cycliophora, Bryozoa, Phoronida, Deuterostomia - Echinodermata, Hemichordata, (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka )

14/ Bezobratlí a prostředí (kryptismus, průmyslový melanismus, mimikry, aposematismus, batesovský mimetismus, müllerovský mimetismus, peckhemovský mimetismus, washmannovský mimetismus, mimetický polymorfismus, automimikry, somatolýza, mezidruhové vztahy, populační dynamika, kalamitní škůdci, potravní chování, péče o potomstvo)

 

Předběžný rozvrh cvičení

Orientační náplň blokového cvičení je následující:

Úvod bloku, podmínky zápočtu a oficiální náležitosti; živočišné houby (Porifera), žahavci (Cnidaria) a mechovky (Bryozoa) – mikroskopické praktikum

Ploštěnci (Plathelmintes): určování sladkovodních ploštěnek pomocí dichotomického klíče, tasemnice – mikroskopování TP; hlístice (Nematoda) – mikroskopování volně žijících háďátek

Kroužkovci (Annelida): pitva žížaly obecné (Lumbricus terrestris) a hrátky se žížalou – pitevní praktikum

Měkkýši (konchologie): úvod do ulitového praktika

(členovci (Arthropoda: "Crustacea": Isopoda): laboratorní chov stínek a svinek a hrátky s nimi

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (08.09.2017)

Pro získání zápočtu a připuštění k písemné části zkoušky jsou nutné následující položky:

 

- 80% účast na cvičeních (jsou povoleny dvě absence z deseti cvičení)

- odevzdání protokolů (pouze z hodin, na kterých byl student přítomen a bez pitvy hlemýždě)

- poznávačka deseti objektů; pro úspěšné složení poznávačky je třeba pojmenovat a systematicky zařadit nejméně sedm z nich

 

Přesné termíny poznávačky vyhlašuje vedoucí cvičení. Zkoušení bude probíhat v lednu a bude-li to potřeba, také v únoru. Poznávačka je ústní a adeptovi při ní bude předloženo deset obrázků, trvalých preparátů nebo živých objektů ze seznamu organismů, poskytnutého na cvičení. Mimo název organismu a jeho systematické zařazení (stačí česky) jsou stejně jako u biologie jednobuněčných organismů vyžadovány dvě další informace (morfologie, biologie a ekologie organismu a další). Požadavky na protokoly budou specifikovány na prvním cvičení. Každý účastník kurzu má k dispozici jeden řádný a dva opravné termíny zápočtu.

 

Pokud student splní podmínky zápočtu, bude připuštěn k písemné zkoušce.

Zkoušení bude probíhat jak testovou formou (zaškrtávání správných odpovědí), tak odpovídáním na otevřené otázky. Součástí testu je také krátká poznávačka, zaměřená na zástupce středoevropské fauny (zadána ve formě perokreseb přímo v zadání).

Termíny zkoušky vyhlašuje přednášející; každý účastník kurzu má k dispozici jeden řádný a dva opravné termíny.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html