SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2016/2017
   Login via CAS
Mathematics education II - ORMA10303
Title: Didaktika matematiky III
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2013 to 2017
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HS]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (50)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Annotation -
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (09.06.2010)
Continuation of the introductory course on mathematics education. Basic notions from mathematics education (e.g., concept creation process, parallel between phylogeny and ontogeny of knowledge) are applied to other mathematical topics.
Aim of the course -
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (09.06.2010)

The goal of the course is to connect necessary theoretical didactic notions (of general didactics and of mathematics education) to ideas and expectations of students and to confront them with practical situations (simulated exercises, analyses of videorecordings, etc.).

Literature -
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (09.06.2010)

HEJNÝ, M. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN 1990. ISBN 80-08-01344-3

HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-581-4

HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. (Eds.). Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: UK v Praze, PedF, 2004. SBN 80-7290-189-3

STEHLĺKOVÁ, N. Didaktika matematiky pro studenty učitelství 2. a 3. stupně školy. E-učebnice. Praha: PedF UK v Praze, 2008.

STEHLĺKOVÁ, N. Analýza videozáznamů z hodin matematiky. E-learningový kurz v systému Microsoft Class, Praha: PedF UK v Praze, 2008.

KUBĺNOVÁ, M. Projekty ve vyučování matematice, cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha: PedF UK v Praze, 2002. ISBN 80-7290-088-9

Kol. autorů. Podíl učitele matematiky na tvorbě ŠVP. Materiály k projektu ESF. 1. vyd. Praha : JČMF, 2006. s. 1-31. CD ROM, ISBN 80-7015-097-1. ISBN 80-7015-085-8.

Journals for mathematics teachers (Učitel matematiky, Matematika-fyzika-informatika).

Proceedings from conferences for mathematics teachers (např. Dva dny s didaktikou matematiky, Jak učit matematice žáky ve věku 11-15 let, Setkání učitelů všech typů a stupňů škol, Ani jeden matematický talent nazmar).

FUCHS, E. a kol. Návrh evaluačních standardů z matematiky pro základní a střední školy. Praha: Prometheus, 1994.

FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha: Prometheus, 2000. ISBN 80-7196-169-8

FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro 4letá gymnázia. Praha: Prometheus, 1998. ISBN 80-7196-095-0

FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro SOU. Praha: Prometheus, 2004. ISBN 80-7196-294-5

FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP základního vzdělávání. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-326-7

FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP střední odborné školy. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-323-2

FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP střední odborná učiliště. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-324-0

Teaching methods -
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (09.06.2010)

Lectures and seminars.

Requirements to the exam - Czech
Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (24.09.2016)

Docházka (neúčast bude nahrazována náhradní prací).

Průběžné plnění úkolů v Moodle.

Zpracování závěrečné seminární práce.

Ústní zkouška: Rozprava nad seminární prací a zkouška z témat probíraných v daném semestru.

Syllabus -
Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (22.10.2013)

Pupils with special educational needs

Selected mathematical topics from the point of view of teaching at primary and secondary schools, pupils' problems, different teaching approaches, etc.:

Combinatorics and probability

Analytic geometry

Comples numbers

Goniometric functions and trigonometry

Calculus

Argumentation, logic and proofs

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html