SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2016/2017
   Login via CAS
ICT didactics 02 - OKN2319811
Title: Didaktika ICT 02
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2013 to 2016
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C+Ex [HS]
Extent per academic year: 16 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Ondřej Neumajer, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Ondřej Neumajer, Ph.D.
Pre-requisite : OKN2319711
Is pre-requisite for: OKN2319915, OKN2319911
Annotation -
Last update: NEUMAJER/PEDF.CUNI.CZ (24.02.2013)
The course OKN2319811 builds on the previous themes oriented on didactic of the technical subjects, especially in the thematic units of educational technology and ICT in education and ICT Didactics 01. The course focuses on practical aspects of implementation of new digital technologies which influence the education (e-readers, tablets, digital textbooks, 1:1 computing, cloud computing, learning objects etc.). Next topic is connected with evaluation of ICT, internet and digital literacy. Several projects and methods are to be explored. In accordance with the prevailing didactic methodological orientation of the second cycle of study is to develop didactically and technically appropriate manner of the participants to transform the acquired knowledge and skills to real learning activities with constructive, respectively problem and project-based focus on the use of ICT, and thus improve the overall fitness of students in the direction of practical application of ICT in education.
Literature - Czech
Last update: NEUMAJER/PEDF.CUNI.CZ (20.02.2015)

• BRDIČKA, B. Role internetu ve vzdělávání. AISIS, Kladno 2003, ISBN 80-239-0106-0, http://it.pedf.cuni.cz/~bobr/role/.
• BRDIČKA, B., NEUMAJER, O., RŮŽIČKOVÁ, D. ICT v životě školy - Profil školy21. Metodický průvodce. Praha : Národní ústav pro vzdělávání, 2012.
• BROŽ, J. Testologie didaktického testu. Praha : CERMAT, 28. 5. 2009.
• CHRÁSKA, M.: Didaktické testy, Brno : Paido 1999
• KALAŠ, I. Spoznávame potenciál digitálnych technológií v predprimárnom vzdelávaní. Analytická štúdie. UNESCO, 2011. Ústav informácií a prognóz školstva : Bratislava, 2011
• KALHOUS Z., OBST O. a kol.: Školní didaktika. Portál, Praha 2002.
• Katalog požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky, Informatika.Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, 2010. Dostupné on-line http://www.novamaturita.cz/katalogy-pozadavku-1404033138.html
• Key Data on Education in Europe 2012. EURYDICE. Education, Audiovisual and Culture Executive Agency. 2012.
• Key Data on Learning and Innovation through ICT at School in Europe 2011. EURYDICE. Education, Audiovisual and Culture Executive Agency. 2011.
• LEPIS, O. Teorie a praxe tvorby výukových materiálů. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci 2010. ISBN 978-80-244-2489-7
• MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003.
• PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.
• SCHINDLER, R a kol. Rukověť autora testových úloh. Praha : Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, 2006. ISBN 80-239-7111-5. Dostupné on-line http://www.cermat.cz/rukovet-autora-testovych-uloh-1404034186.html.
• SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999.
• STARÝ, K., DVOŘÁK, D., GREGER, D., DUSCHINSKÁ, K. Profesní rozvoj učitelů. Praha : Karolinum, 2012. ISBN 9788024620879.
• ZOUNEK, J., SUDICKÝ, P. E-learning učení (se) s online technologiemi. Praha : Wolters Kluwer, 2012. ISBN 978-80-7357-903-6.


• Česká škola <http://www.ceskaskola.cz/>
• Metodický portál RVP.CZ <http://www.rvp.cz/>
• European Schoolnet The Learning Resource Exchange for Schools < http://lreforschools.eun.org/>
• Nová Maturita < http://www.novamaturita.cz/>
• Textové materiály a soubory předávané v průběhu semestru

Syllabus - Czech
Last update: NEUMAJER/PEDF.CUNI.CZ (20.02.2015)

Nové technologie ovlivňující vzdělávání

  • Rethinking Education: Opening Up Education (Evropská Komise 2013), NMC Horizon Report Europe: 2014 Schools Edition a další plány a predikce dopadů vývoje technologií na vzdělávání a školství
  • čtečky elektronických knih, tablety, chytré telefony, ultrabooky, 1:1 computing, cloud computing, fenomeny BYOD, OER, MOOC, VLE, PLE, rozšířená realita
  • elektronické učebnice, interaktivní učebnice, digitální učební materiály
  • platformy pro vytváření elektronických učebnic a digitálních učebních materiálů

 Ověřování ICT dovedností, informační gramotnosti a informační výchovy u žáků

 

  • základy vytváření učebních materiálů a úloh
  • standardy ve vzdělávání a v kurikulu, standardy vzdělávací oblasti ICT RVP ZV a G
  • International Computer and Information Literacy Study (ICILS)
  • European Computer Driving Licence (ECDL)
  • Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC)
  • standardy informační gramotnosti a ověřování dovedností NIQES (ČŠI)
  • další systémy a aktivity, např. Ingot (JSI), Tajemství informační gramotnosti (TIGR) a Gepard (SCIO), IT Fitness (NAEP), Bobřík informatiky 

 

Vybrané nástroje podpory pedagogickÉ praxe prostřednictvím technologií

  • difuze technologií ve škole 21. století, difuzní model, plánovací a evaluační nástroje Profil Škola21
  • systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti ICT, aktuální situace a plány vzdělávací politiky
  • digitální učební materiály (DUM), úložiště výukových objektů na Internetu
  • moderní on-line způsoby a metody vzdělávání pedagogických pracovníků, např. masivní otevřené on-line kurzy (MOOC), webináře, webcasting a educasting atp.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html