SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2016/2017
   Login via CAS
Therapeutic aspects of art education - OB2321A34
Title: Terapeutické aspekty VV II
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2012 to 2019
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, MC [HT]
Capacity: unknown / 25 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D.
Pre-requisite : OB2321A32
Annotation - Czech
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.03.2013)
Studenti jsou sebezkušenostní formou seznamováni s tvořivě expresivními aktivitami využívanými např. v arteterapii a kriticky reflektují jejich vztah k výtvarným činnostem ve výtvarné výchově. Studenti získávají základní předpoklady kompetencí k výchovnému vedení zážitkových aktivit, k řešení osobních nebo kázeňských problémů žáků, získávají základní psychohygienické a etické předpoklady k pedagogické práci.
Aim of the course - Czech
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.03.2013)

Cílem předmětu je vybavit studenty základními znalostmi z oblasti terapeutických, arteterapeutických a artefiletických metod a dovednostmi k přípravě a vedení artefileticky pojatých výchovně vzdělávacích aktivit.

Literature - Czech
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.03.2013)

CAMPBELLOVÁ, J.: Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 1998.

JEDLIČKA, R.; KOŤA, J.: Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha : Karolinum, 1998.

SLAVÍK, J. Artefiletika. In ROESELOVÁ, V. a kol.: Proudy ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 2000, s.50 - 52, 192 - 206.

SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; HAZUKOVÁ, H.: Výtvarné čarování - artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2000.

VANĚK, J. Úvod do estetické zkušenosti. Praha : Vysoká škola ekonomická, Fakulta informatiky, 1997.

Teaching methods - Czech
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.03.2013)

seminář

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Svatošová, Ph.D. (30.01.2019)

Aktivní účast min. 70% (vzhledem k sebezkušenostnímu charakteru semináře),

vypracované úkoly zadávané během semestru v portfoliu,

vypracovaná reflektivní bilance a didaktický úkol,

absolvování závěrečného pohovoru.

Syllabus - Czech
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.03.2013)

1. metodická stránka artefileticky pojaté výuky (methodics of artephiletical lesson) - hlavní metodické pojmy a postupy, fáze výuky, vazba na kurikulum

2. teoretická stránka artefileticky pojaté výuky (theory of artephiletical lesson) - obsah zážitku v edukativní situaci, koncept, prekoncept, komunikace, reflexivní dialog, personalizace a enkulturace, rozdíl artefiletiky a arteterapie, umění a artefiletika

3. praktická složka semináře (practical part of the course) - vlastní tvorba a návštěvy galerií nebo muzeí výtvarného umění, reflexe výtvarného zážitku

klíčová slova: výtvarný zážitek, obsah, výraz, reflexe, prekoncept, koncept

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html