SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2016/2017
   Login via CAS
Didactics of Mathematics II - O02310032
Title: Didaktika matematiky II
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2012 to 2017
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: ON2310005
Explanation: Rok4
Old code: DIMA
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Classification: Mathematics > Didactics of Mathematics
Pre-requisite : O0231SOUB, O02310031
Interchangeability : ON2310005
Is pre-requisite for: O02310037
Annotation -
Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (30.08.2008)
Continuation of the introductory course on mathematics education 02310031. Basic notions from mathematics education (e.g., concept creation process, parallel between phylogeny and ontogeny of knowledge) are applied to other mathematical topics.
Aim of the course -
Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (30.08.2008)

The goal of the course is to connect necessary theoretical didactic notions (of general didactics and of mathematics education) to ideas and expectations of students and to confront them with practical situations (simulated exercises, analyses of videorecordings, etc.).

Literature -
Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (06.09.2008)

HEJNÝ, M. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN 1990. ISBN 80-08-01344-3

HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-581-4

HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. (Eds.). Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: UK v Praze, PedF, 2004. SBN 80-7290-189-3

STEHLĺKOVÁ, N. Didaktika matematiky pro studenty učitelství 2. a 3. stupně školy. E-učebnice. Praha: PedF UK v Praze, 2008.

STEHLĺKOVÁ, N. Analýza videozáznamů z hodin matematiky. E-learningový kurz v systému Microsoft Class, Praha: PedF UK v Praze, 2008.

KUBĺNOVÁ, M. Projekty ve vyučování matematice, cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha: PedF UK v Praze, 2002. ISBN 80-7290-088-9

Kol. autorů. Podíl učitele matematiky na tvorbě ŠVP. Materiály k projektu ESF. 1. vyd. Praha : JČMF, 2006. s. 1-31. CD ROM, ISBN 80-7015-097-1. ISBN 80-7015-085-8.

Journals for mathematics teachers (Učitel matematiky, Matematika-fyzika-informatika).

Proceedings from conferences for mathematics teachers (např. Dva dny s didaktikou matematiky, Jak učit matematice žáky ve věku 11-15 let, Setkání učitelů všech typů a stupňů škol, Ani jeden matematický talent nazmar).

FUCHS, E. a kol. Návrh evaluačních standardů z matematiky pro základní a střední školy. Praha: Prometheus, 1994.

FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha: Prometheus, 2000. ISBN 80-7196-169-8

FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro 4letá gymnázia. Praha: Prometheus, 1998. ISBN 80-7196-095-0

FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro SOU. Praha: Prometheus, 2004. ISBN 80-7196-294-5

FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP základního vzdělávání. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-326-7

FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP střední odborné školy. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-323-2

FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP střední odborná učiliště. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-324-0

Teaching methods -
Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (30.08.2008)

Lectures and seminars.

Requirements to the exam - Czech
Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (23.02.2009)

Požadavky k zápočtu

a) Maximálně 1 neúčast, ostatní se nahrazují

b) Projekt jedné výukové hodiny: Úkolem je navrhnout, ve výuce vyzkoušet a posléze vyhodnotit vlastní projekt výukové hodiny.

Součástí projektu hodiny je:

1. stanovení cílů

2. popis činností, které budou žáci v průběhu výuky vykonávat, aby cílů dosáhli

3. pojmenování výukových metod a forem, které jsou v rámci činností žáků používány

4. uvedení způsobu, jakým si ověříte, zda bylo cílů dosaženo

5. definování didaktických pomůcek a techniky, které budou v rámci hodiny zapotřebí

6. poznámky k vývoji hodiny: tyto poznámky slouží k zamyšlení se, jaké problémy mohou v průběhu výuky nastat a jak řešit situaci, kdy se hodina nebude vyvíjet podle plánu (např. je-li součástí hodiny práce s učebnicí, je důležité počítat s tím, že žáci učebnici mít nebudou apod.)

7. reflexe hodiny: po odzkoušení projektu odpovězte na následující otázky:

a. Co se v hodině povedlo?

b. Jaké problémy se v průběhu hodiny vyskytly?

c. V čem je podle vašeho názoru žádoucí projekt hodiny změnit?

c) Tři příběhy z vlastní výuky nebo z náslechů, které ukazují na zajímavý didakticko matematický moment nebo jev s komentářem

d) Popis chyby žáka, k níž skutečně došlo, popis reakce učitele a popis ideální reedukace

e) Záznam z jednoho náslechu na hodině, kterou vyučoval někdo jiný.

f) Rozbor ŠVP jedné základní školy z hlediska výuky matematiky (tam, kam půjdete na praxi, pokud nepůjdete, tak školy podle výběru), rozsah 2 strany

Požadavky ke zkoušce

Písemný test na úrovni otázek z písemných státnic (všechny materiály dovoleny).

Ústní test na základě předem daných otázek z DM1 a DM2

Přesné informace k předmětu jsou na stránce vyučující (kmdm.pedf.cuni.cz, Pracovnicíci, Stehlíková)

Syllabus -
Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (30.08.2008)

Concept maps, standards in mathematics teaching, Bloom taxonomy

School educational programme and its realisation, pupils' competence, interdisciplinary projects

Arguments and proofs

Experimenting in mathematics

Infinity in geometry

Solids, volumes and surface areas

Combinatorics and probability at the secondary school

Complex numbers

Equations and inequalities at the secondary school

Functional thinking

Functions at the secondary school, differentiation, limits

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html