SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2016/2017
   Login via CAS
Didactics of Mathematics I - O02310031
Title: Didaktika matematiky I
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2013 to 2017
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: ON2310002
Explanation: Rok4
Additional information: http://kmdm.pedf.cuni.cz/Default.aspx?PorZobr=1&PolozkaID=61&ClanekID=78
Old code: DIMA
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
Classification: Mathematics > Didactics of Mathematics
Pre-requisite : O0231SOUB
Is pre-requisite for: O02310032, O02310035, O02310036
Annotation -
Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (30.08.2008)
Basic notions of mathematical education: didactic interpretation of mathematical knowledge, concept creation process, mechanical knowledge, constructivism, project teaching. Phylogeny and ontogeny of the concept of number, of the notions from plane and space geometry. Modelling in mathematics and mathematising of real situations.
Aim of the course -
Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (30.08.2008)

The goal of the course is to connect necessary theoretical didactic notions (of general didactics and of mathematics education) to ideas and expectations of students and to confront them with practical situations (simulated exercises, analyses of videorecordings, etc.).

Literature -
Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (06.09.2008)

HEJNÝ, M. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN 1990. ISBN 80-08-01344-3

HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-581-4

HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. (Eds.). Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: UK v Praze, PedF, 2004. SBN 80-7290-189-3

STEHLĺKOVÁ, N. Didaktika matematiky pro studenty učitelství 2. a 3. stupně školy. E-učebnice. Praha: PedF UK v Praze, 2008.

STEHLĺKOVÁ, N. Analýza videozáznamů z hodin matematiky. E-learningový kurz v systému Microsoft Class, Praha: PedF UK v Praze, 2008.

KUBĺNOVÁ, M. Projekty ve vyučování matematice, cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha: PedF UK v Praze, 2002. ISBN 80-7290-088-9

Kol. autorů. Podíl učitele matematiky na tvorbě ŠVP. Materiály k projektu ESF. 1. vyd. Praha : JČMF, 2006. s. 1-31. CD ROM, ISBN 80-7015-097-1. ISBN 80-7015-085-8.

Journals for mathematics teachers (Učitel matematiky, Matematika-fyzika-informatika).

Proceedings from conferences for mathematics teachers (např. Dva dny s didaktikou matematiky, Jak učit matematice žáky ve věku 11-15 let, Setkání učitelů všech typů a stupňů škol, Ani jeden matematický talent nazmar).

FUCHS, E. a kol. Návrh evaluačních standardů z matematiky pro základní a střední školy. Praha: Prometheus, 1994.

FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha: Prometheus, 2000. ISBN 80-7196-169-8

FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro 4letá gymnázia. Praha: Prometheus, 1998. ISBN 80-7196-095-0

FUCHS, E. a kol. Standardy a testové úlohy z matematiky pro SOU. Praha: Prometheus, 2004. ISBN 80-7196-294-5

FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP základního vzdělávání. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-326-7

FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP střední odborné školy. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-323-2

FUCHS, E. a kol. Postavení matematiky ve ŠVP střední odborná učiliště. Praha: Prometheus, 2006. ISBN 80-7196-324-0

Teaching methods -
Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (30.08.2008)

Lectures and seminars.

Requirements to the exam - Czech
Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (25.09.2009)

Požadavky k zápočtu a další informace jsou zveřejňovány na stránkách vyučující (kmdm.pedf.cuni.cz, sekce KMDM, podsekce Pracovníci).

Syllabus -
Last update: STEHLIKO/PEDF.CUNI.CZ (30.08.2008)

Concept creation process

Mechanical knowledge, formal teaching

Diagnosis and reeducation of mechanical knowledge

Constructivist approaches to the teaching of mathematics

Project teaching in mathematics

Phylogeny and ontogeny in the concept creation process

Language of mathematics

The notion of number

Models of fractions

Models of negative numbers

Number axis and rational numbers

Real numbers

Percentage

Number and variable

Algebraic expressions

Equations and inequalities

Plane geometry

Geometric constructions, measuring

Space geometry

Modelling, mathematising real situations, interdisciplinarity

Data handling

Preparation for the teaching practice

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html