SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2015/2016
   Login via CAS
Pre-school education theory - OK0615618
Title: Primární pedagogika I - Předškolní pedagogika
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2015 to 2018
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (40)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
Classification: Pedagogy > Pedagogy and Psychology for Teachers
Co-requisite : OK0615617, OK0615628
Incompatibility : O01315618
Pre-requisite : OK0615102
Interchangeability : O01215555, O01315618
Is co-requisite for: OK0615628, OK0615617, OK0615620
Is incompatible with: OK0610612, OK0617181, OK0619185
Is pre-requisite for: OK0615621
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (13.09.2019)
Kurz si zapisují studenti, kteří si zvolili prohlubující modul Primární pedagogika I.-VI. Studenti v rámci tohoto modulu studují v zimním semestru tři předměty, tj.Primární pedagogika I., II., III.Zapisují se pouze do předmětu Primární pedagogika I- Předškolní pedagogika. Do dalších předmětů je dodatečně zapíší vyučující. Rozbor stěžejních otázek a problémů současného předškolního vzdělávání v podmínkách mateřské školy s přihlédnutím k jeho vývoji a proměnám. Obsah předškolního vzdělávání a jeho didaktická transformace, vzdělávací programy a kurikula. Orientace v teorii hry a vzdělávání z hlediska naplňování cílů osobnostního rozvoje. Vztah předškolního a primárního vzdělávání, přechod dětí z mateřské školy do počátečního vzdělávání a jeho úskalí. Problematika povinného předškolního vzdělávání, zápisy do 1. řídy ZŠ, školní připravenosti. Studijní zátěž: 75 pracovních hodin (5 kredity) - kontaktní výuka: 8 hodin - příprava na test: 15 hodin - domácí studium, příprava na setkání, studium literatury a pramenů: 32 hodin - návštěva MŠ, zpracování dokumentace z pozorování dle kritérií zadaných na úvodním setkání: 20 hodin
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (15.11.2018)

Získat přehled o vývoji předškolního vzdělávání v ČR. Pochopit význam hry a hračky, chápat předškolní období  jako důležitou etapu před zahájením povinné školní docházky.  Seznámit se s kompetencemi dítěte na konci předškolního věku, Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání, alternativními možnostmi předškolního vzdělávání a metodami spolupráce mateřské, základní školy a rodiči.  Objasnit význam předškolního vzdělávání, osobnostně orientovaného pojetí předškolní výchovy, problematiku školní připravenosti, odkladů školní docházky, zápisů do 1. tříd do ZŠ.

Literature - Czech
Last update: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D. (15.11.2018)

Povinná literatura

MATĚJČEK, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada 2005.

KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. 2.rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2014. 256 s. ISBN 978-80-247-4435-3.

KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005, 184 s. ISBN 80-247- 0852-3.

KROPÁČKOVÁ, J.: Budeme mít prvňáčka. PRAHA: Portál 2008

OPRAVILOVÁá, E., GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole. Praha: Portál 2003.

OPRAVILOVÁ, E. Předškolní pedagogika.Praha: Grada, 2016, 219 s.

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha, NÚV, 2018.

Dopručená literatura

BURKOVIČOVÁ, R., & KROPÁČKOVÁ, J. (2014) Profesní činnosti učitelek mateřských škol ve světle současných českých výzkumů. Pedagogická orientace. 24 (4) 562-582.

HELUS, Z. Dítě v osobnstním pojetí. Praha: Grada, 2009.

KOŤÁTKOVÁ, S. Příprava budoucích učitelů mateřských škol a současné trendy pro podporu jejich vzdělávání. čas. Poradce ředitelky mateřské školy, 2017, č.5, s. 12 - 19. ISSN 1804-9745.

KROPÁČKOVÁ, J.. Příprava na 1. třídu. Poradce ředitelky. 2014 3(5) s. 6-11. ISSN 1804-9745

KROPÁČKOVÁ, J. Hledání možností spolupráce mateřské školy a základní školy pro zajištění návaznosti preprimárního a primárního vzdělávání.  In: SYSLOVÁ, Zora, ed. Školní vzdělávací programy a evaluace v mateřské škole.  [CD ROM]. Praha: Verlag Dashofer, 2013. ISSN 1802-4130.

KROPÁČKOVÁ, J. Děti s odkladem školní docházky v mateřské škole. Poradce ředitelky. 2013 2(7) s. 20-23. ISSN 1804-9745

 

Syllabus - Czech
Last update: doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc. (28.09.2021)

1. Předškolní výchova, předškolní vzdělávání, dítě předškolního věku, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (oblasti předškolního vzdělávání), pojetí a cíle předškolního vzdělvání v ČR

2.Osobnostně orientovaný model přředškolního vzdělávání - individualizace, společné vzdělávání podle potřeb dítěte, sociální a emocionální podpora dětí, formy přípravy učitele na vzdělávací aktivity, věkově homogenní a heterogenní uspořádání dětí ve třídách.

3.Institucionální předškolní výchova - mateřské školy (veřejné, soukromé, alternativní), mateřská centra, dětské skupiny, firemní mateřské školy atd.) Exkurze do mateřské školy- pozorovaná specifika předškolního vzdělávání, metody a formy práce, podmínky předškolního vzdělávání.

4.Hra, kategorizace a význam her. Hračky a jejich přínos pro individuální a sociálně-vztahový rozvoj. Řízené a spontánní aktivity v mateřské škole.

5.Rozvíjení a podpora pregramotnosti ( čtenářské, matematické, přírodovědné)

6. Návaznost preprimárního a primárního vzdělávání, vstup dítěte za 1. třídy ZŠ, zápisy do do 1. třídy ZŠ, problematika OŠD.

7. Aktuální změny v předškolním vzdělávání, významné osobnosti předškolní pedagogiky.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html