SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2015/2016
   Login via CAS
Portofolio in Education - OK0615617
Title: Primární pedagogika III - Portfolio ve vzdělávání
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2014 to 2018
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Anna Tomková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Anna Tomková, Ph.D.
Co-requisite : OK0615618, OK0615628
Pre-requisite : OK0615102
Interchangeability : OK0615638
Is co-requisite for: OK0615628, OK0615618
Annotation -
Last update: SKALOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.07.2013)
The main point of the course is to explain content and aims of an absolvent´s portfolio for improvement competence for teaching. The second - to reach the competence of creation and defence of his or hes own portfolio.
Aim of the course -
Last update: doc. PhDr. ThDr. Noemi Bravená, Th.D., Ph.D. (14.09.2021)

The aim of the course is to introduce the topic of the development of moral competence of preschool and younger school children. There will be discussed key factors which play the significat role in the proces of shaping the child's value system as well as didactic opportunities which help to develope a moral competence of children. 

Literature -
Last update: doc. PhDr. ThDr. Noemi Bravená, Th.D., Ph.D. (14.09.2021)

BRAVENÁ, Noemi. „Nezabývej se jen sám sebou…“ Přesah a jeho význam pro socializaci a formování dítěte jako osobnosti.Praha:  Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2016. 178 s.  ISBN 978-80-7290-773-1.                                             

HEIDBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997. 175 s. ISBN  80-7178-154-1. 

KOMÁRIK, Emil, A. MAĎAROVÁ a D. MALÁ. Charakter - príspevok k rozvoju morálnej gramotnosti. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, 2014.

VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. Praha: Portál, 2008, 126 s. ISBN 978-80-7367-386-4.

VACEK, Pavel. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000, 121 s. ISBN 80-7041-148-1.

VALENTA, Josef. Morální rozvoj v rámci OSV – mravní kvality jako „učivo“. [online]. [cit. 2021-9-14]. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/13709/moralni-rozvoj-v-ramci-osv-mravni-kvality-jako-ucivo-.html/

Teaching methods -
Last update: doc. PhDr. ThDr. Noemi Bravená, Th.D., Ph.D. (14.09.2021)

workshops

Requirements to the exam - Czech
Last update: doc. PhDr. ThDr. Noemi Bravená, Th.D., Ph.D. (14.09.2021)

Vypracování dílčích úkolů ze seminářů a zápočtová práce.

Syllabus -
Last update: doc. PhDr. ThDr. Noemi Bravená, Th.D., Ph.D. (14.09.2021)

Moral competence

The moral development of a child

Theories of J. Piaget and L. Kohlberg and their meaning for practical work with children

Didactic possibilities of developing moral competence

Moral dilemmas in education of preschool and younger school children

Philosophy for children, philosophical dialogues with children and the development of moral competence

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html