SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2015/2016
   Login via CAS
Actual issues of pedagogy I - OK0615101
Title: Aktuální otázky pedagogiky I
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2011 to 2017
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Explanation: Rok4
Old code: VPKU
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
Classification: Pedagogy > Pedagogy and Psychology for Teachers
Teaching > Pedagogy
Pre-requisite : OK0615018
Interchangeability : O01215101
Annotation -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (16.05.2019)
The course aims to map out the most important areas of pedagogy currently undergoing transformation in the context of socio-economic, cultural and school transformations in society. It discusses the importance of the profession of teacher, the issues of inclusion, informs about the tradition and current streams of our education, including changes in organization and administration.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Blanka Zemanová (12.09.2022)

MŠMT ČR (2011) Doporučené očekávané výstupy jako metodická podpora pro výuku průřezových témat. Dostupné na: http://archiv-nuv.npi.cz/vystupy/doporucene-ocekavane-vystupy-1.html 

Andreotti, V. (2015). Global citizenship education otherwise: pedagogical and theoretical insights. In Ali Abdi, Lynette Shultz, and Tashika Pillay (Eds.) Decolonizing Global Citizenship Education (pp. 221-230). Rotterdam: Sense Publishers.

BUCKLEY, J. P4C do kapsy - Začínáme s filozofií pro děti. Člověk v tísni, vzdělávací program Varianty 2015. ISBN 978-80-87456-66-8.

BUCKLEY, J. Myšlení hrou - Filozofie v pohybu. Člověk v tísni, vzdělávací program Varianty 2015. ISBN 978-80-87456-67-5.

BUCKLEY, J., BIGGLESTONE, T. P4C - Jak začlenit filosofii pro děti do kurikula. Člověk v tísni, vzdělávací program Varianty 2018. ISBN 978-80-7591-010-3.

Daniš, P. et al. (2021) Klima se mění - a co my? Pracovní skupina pro klimatické vzdělávání Rady vlády pro udržitelný rozvoj ČR. ISBN 978-80-7212-652-1. Dostupné na: https://ucimoklimatu.cz/wp-content/uploads/2021/09/KLIMA-SE-MENI-A-CO-MY.pdf

Fiřtová, M. (2021) Kontinuum Světové školy. Průvodce, tipy a inspirace. Člověk v tísni, o. p. s., Praha. ISBN 978-80-7591-055-4. Dostupné na: https://www.svetovaskola.cz/download/docs/1518_manual-kontinuum-final-online.pdf

Skalická, P. (2020). Globální rozvojové vzdělávání: Proč a jak v Česku lépe vzdělávat o světě. Člověk v tísni, o. p. s., Praha. Dostupné na: https://www.clovekvtisni.cz/media/publications/1391/file/grv-brief_final.pdf

Stará, J. (2016) Výchova k myšlení v Evropských a globálních souvislostech – Příručka pro učitele, kteří se zajímají o to proč a jak zařazovat globální rozvojové vzdělávání do své výuky. NIDV.

Informativní portály:

Fakta o klimatu - https://faktaoklimatu.cz/

Klimatická změna – Člověk a měnící se planeta - https://klima.clovekvtisni.cz/

Podcast 2050 - https://2050podcast.cz/

Učím o klimatu - https://ucimoklimatu.cz/

Filozofie pro děti: www.clovekvtisni.cz/filozofie-pro-deti; www.thephilosophyman.com/circles 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html