SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2015/2016
   Login via CAS
How to get to know mathematics I - OK0610612
Title: Cesty poznávání v matematice I
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2012 to 2016
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Michaela Kaslová
Co-requisite : OK0610613, OK0610614
Incompatibility : OK0603623, OK0615618, OK0617181, OK0619185, O01110612
Interchangeability : O01110612
Is co-requisite for: OK0610614, OK0610613
Is incompatible with: OK0617181, OK0619185
Is pre-requisite for: OK0610615
Annotation - Czech
Last update: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D. (14.09.2020)
Studenti shrnují, strukturují a obohacují dosud získané vědomosti jak z matematiky, tak z didaktiky matematiky. Jsou vedeni k vnímání matematiky jako organické součásti všech předmětů prvního stupně. Důležitou složkou je budování individuálních nástrojů pro další profesní rozvoj i po ukončení studia. V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě bude posílena distanční složka výuky a bude organizována online výuka v Adobe Connect, nebo MS Teams, nebo Google Meet, přičemž bude vyžadována aktivní účast na této výuce. Přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta bude nutná.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (25.09.2018)

Hejný, M., Hejná, M.: Součtové trojúhelníky. 25 stran, Raabe, Praha, 1998.
Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.

Učebnice matematiky pro první stupeň ZŠ - pro vybraný ročník 3 různá nakladatelství.

Kaslová M. a kol. Barevná matematika pro prvnňáky (druháky/třeťáky/čtvrťáky/páťáky. SPN Praha

Kaslová, M.: Komplexní aktivity jako motivační faktor talentů na 1. stupni ZŠ. In J. Zhouf (Ed.): Ani  jeden matematický talent nazmar 2017. JČMF: Hradec Králové, 2018. ISBN 978-7435-710-7.

Kaslová, M. a kol. Sbírka úloh z matematiky pro 2. a 3.r. ZŠ. SPN : Praha.

Kaslová M. a kol. Sbírka úloh z matematiky pro 4. a 5. ročník ZŠ. SPN : Praha.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Michaela Kaslová (27.03.2019)

Kombinace přímé a nepřímé výuky (individuální konzultace - i elektronicky, diskuse v malých skupinách), zpracování samostatných prací (řešení problému s reflexí postupu) a realizace projektů (experimenty se žáky, jejich záznam, analýza a reflexe). K dispozici budou distanční texty a další studijní materiály (www.pedf.cuni.cz/kmdm).
Obsah i metody výuky budou provázány na pedagogické zkušenosti studentů a zaměřeny na motivaci k organickému propojování s novými VŠ poznatky.
Forma práce: Studenti budou rozděleni do několika skupin po 4-6 a budou soustavně pracovat na širším tématu. Podle možnosti témata budou propojena na témata diplomních prací studentů, zejména těch, kteří volili diplomovou práci z matematiky. Výsledky budou prezentovány v seminářích. Individuální/skupinové konzultace budou významnou aktivitou této varianty. Studenti budou zapojeni do výzkumné práce, kterou realizují členové KMDM i externí učitelé v rámci různých grantových projektů. Výuka bude spojitě obohacována o výsledky výzkumů.
Obsah: Algebrogramy - provázání desítkové soustavy, dělitelnosti a propedeutiky rovnic. Pravidelnosti - způsoby hledání hypotéz a jejich prověřování. Různé druhy trojúhelníků - nejen součtové - propedeutika funkční závislosti,  hry na propedeutiku k různým tématickým celkům dle výběru, např. záporných čísel a zlomků.

Nově obohace o přesahy matematiky do dalších oborů (výtvarné umění - abstraktní umění, fraktály)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html