Last update: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (27.01.2021)
Medial education as a part of communication; medial literacy; mass communication as institutionalized process encompassing the production, dissemination, reception, and interpretation of public sociocultural discourse; the potential impact of media language upon audiences; the representation of social reality through language; the possible motives of the senders in media institutions; the role of audience reception processes; the social influence. of the media in contemporary society.
Last update: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (27.01.2021)
Předmět systemizuje poznatky z oblasti komunikace s médii, zaměřuje se na mediální gramotnost jako důležitou součást gramotnosti obecně. Směřuje ke kritickému myšlení a poučenému výběru informací z médií, bezpečnému chování při mediální komunikaci, výběru kvalitní mediální zábavy.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (16.11.2023)
Povinná:
JIRÁK, J. - MIČIENKA, M.: Rozumět médiím. Praha : 2006.
ŠEBESTA, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha : Karolinum, 1999.
Strachota a kol.: Být v obraze 2. Praha: Člověk v tísni, 2019
Doporučená: JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B.: Média a společnost. Praha : Portál, 2003. BURTON, G. - JIRÁK, J.: Úvod do studia médií. Brno : Barrister Principal, 2001. DANĚK, J. - KOSOVÁ, J.: Mediální výchova na základní škole. Český jazyk a literatura, 2004 - 2005, roč. LV, s. 53 - 59. McLUHAN, M.: Jak rozumět médiím. Praha : Odeon, 1991. McQUAIL, D.: Úvod d teorie masové komunikace. Praha : Portál, 1999. PIKE, G. - SELBY, D.: Cvičení a hry pro globální výchovu 2. Praha : Portál, 2000.
VALENTA, P. - Brom, Z. - Kellerová, I.: Mediální činnosti v předškolním a mladším školním věku. Praha: Raabe, 2016.
https://www.deti-a-media.cz/
http://svetmedii.info/
https://medialnivychova.fsv.cuni.cz/
https://zvolsi.info/
https://manipulatori.cz/
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Radka Holanová, Ph.D. (27.01.2021)
Témata:
1. Mediální výchova jako jedna z modernizačních tendencí ve výuce; mediální gramotnost a její složky; aktivní přístup k médiím.
2. Vyhledávání informací v médiích; manipulace v médiích, její rozpoznávání a obrana proti ní; desinformace, fake news.
3. Druhy médií a mediální instituce; funkce médií.
4. Aktivity zaměřené na výběr, analýzu a tvorbu mediálních textů; projekty ve výuce mediální výchovy.
5. Persvazivní prostředky reklamy, tvorba reklamních komunikátů.
6. Různé druhy zpravodajství, zpravodajské hodnoty, infotainment, objektivita.
7. Sociální sítě a jijich vliv na děti a mládež.
8. Verbální a neverbální násilí v médiích.
9. Jazyk elektronické komunikace, bezpečná komunikace na internetu.
10. Etika v médiích, etické kodexy, předsudky v médiích.
11. Práce s mediálními produkty v hodinách českého jazyka zejména na 1. stupni ZŠ.
12. Zpracování mediální výchovy v učebnicích českého jazyka pro základní školy.