SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2015/2016
   Login via CAS
Botany and zoology for elementary teachers - OK0602193
Title: Botanicko-zoologický kurz
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2012 to 2017
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 4 [hours]
Capacity: unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Additional information: http://cevv-pedf-uk.blog.cz
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (09.08.2017)
The course is offered to primary school teachers. Main goal is motivation to observe and explore species. Model species of plants and animals and their inclusion in the system. Working with atlases and keys. Environmental sensitivity and its building in the natural environment. Natural Science Excursion. The importance of staying in the natural environment for the healthy development of pupils. Fundamentals of dendrometry. How to create a herbarium, how to establish a collection of natural resources, natural science, natural science.
Aim of the course - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (09.08.2017)

Kurz je učen učitelkám na prvním stupni ZŠ. Jeho základním cílem je motivace k pozorování a poznávání druhů. Dalším cílem je ujasnit význam pobytu v přírodním prostředí pro rozvoj environmentální senzitivity, motivovat pro pozorování a rozlišování základních druhů živočichů a rostlin. Naučit se vybraným metodám.

Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (09.08.2017)

Povinná literatura:

Jančaříková, K. Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015. 1. Vyd. ISBN 978-80-7290-805-9.

Jančaříková, K. Vycházka za stromy in Strculová, V. (ed.). Environmentální výchova : Praktické náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ. 1. vyd. Praha : Dr. Josef Raabe, 2011. 98s. ISBN 978-80-86307-76-3. 

Doporučená literatura

Řehák, B. Vycházky do přírody. 1. vyd. Praha : SPN, 1968. 244s. Pozn.: Pro potřeby učitele biologie resp. přírodovědy. Velmi jedinečná příručka podle níž lze organizovat devět typů vycházek. ISBN neuvedeno.

Jančaříková, K. Geologická vycházka. In 21. aktualizace publikace Svět průřezových témat pro 1. stupeň ZŠ, vydání listopad 2011, ISSN 1802-3460.     

Jančaříková, K. Velká zimní výprava za ztraceným deníkem. In 20. aktualizace Radce předškolního vzdělávání pro celý rok, vydání prosinec 2011, ISSN 1802-817.

Doporučené atlasy a klíče k určování

Buchar, J., Ducháč, V., Hůrka, K., Lellák, J., 1995: Klíč k určování bezobratlých. Praha.
Dostál, J. Květena ČSR a ilustrovaný klíč k určení všech cévnatých rostlin. Praha: Přírodovědecké nakladatelství, 1950.
Hudec, K. a spol. 1983: Fauna ČSSR, Ptáci 3. Praha.
Hanel, L. Klíč k určování ryb a mihulí. Brno : EkoCentrum Brno, 1997. 85s. ISBN: 80-902203-3-9.
Hudec, K., 1994: in Hudec a kol., 1994: Fauna ČR a SR, Ptáci I., 2. vydání, Praha.
Hudec, K. a kol., 1994: Fauna ČR a SR, Ptáci I., 2. vydání, Praha.
Vlašín, M. Klíč k určování obojživelníků a plazů. Brno : Rezekvítek, 2007. 40 s.
Vhodné jsou také klíče z TEREZY (viz http://www.terezanet.cz/www/obchudek), na kterých je možné najít základní a nejběžnější druhy a které je později možné využít pro práci s žáky prvního stupně.
Jelínek, A., Burešová, K. Naši pavouci. Chaloupky-středisko pro vzdělávání, 2005.
Tilling, S., Bebbington, A., Bebbington, J. Klíč k určování půdních bezobratlých živočichů. Brno : Rezekvítek, 2001.
ISBN: 978-80-9002954-3-8.

Teaching methods - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (09.08.2017)

Metody výuky závisí na rozvrhu. Obvykle se snažíme výuku realizovat formou přírodovědné vycházky. Pokud je výuka v rozvrhu nasazena tak, že to není možné, tak je výuka vedena iiteraktivní metodou za pomoci obrazové dokumentace a modelů.

Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (09.08.2017)

Ukončení předmětu je možné dvojím způsobem:

1) Aktivní účast + zpracování úkolu dle zadání (realizace zadané přírodovědné vycházky s žáky prvního stupně či skupinou dětí přiměřeného věku).

Upřesnění: Aktivní účastí se rozumí přítomnost po celý čas výuky a soustředění se na výuku (student aktivně odpovídá na otázky vučujícícho, zapojuje se do učebního procesu, nevyřizuje si poštu na notebooku, nevyrušuje apod.). Právo rozhodnout, čí účast bude resp. nebude považována za aktivní má vyučující. Pokud má vyučující dojem, že si student na výuce učivo neosvojil, má právo požadovat přezkoušení. 

Přírodovědnou vycházku studetn zrealizuje a podle pokynů popíše a odevzdá nejpozději 14 dnů před koncem nejbližšího zkouškového období.

2) Přezkoušení + zpracování úkolu dle zadání (realizace zadané přírodovědné vycházky s žáky prvního stupně či skupinou dětí přiměřeného věku).

Vysvětlení: Tato možnost je určena studentům, kteří nebyli příromní na celé výuce a nebo těm, kteří se na výuce věnovali jiným záležitostem, bude nabídnuta možnost přezkoušení z probrané látky ve třech termínech určených vyučujícím. 

Upřesnění: Student si k přezkoušení nastuduje doporučenou literaturu a řádně se z ní připraví (nestačí zápisky od spolužáků). Termíny přezkoušení určuje vyučující.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html