SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2014/2015
   Login via CAS
Art education and didactics of art education II. - OKO133235
Title: Výtvarná výchova a didaktika výtvarné výchovy II.
Guaranteed by: Ústav profesního rozvoje pracovníků ve školství (41-UPRPS)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2009 to 2014
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 6 [hours]
Capacity: unknown / unknown (100)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level: basic
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jan Šmíd, Ph.D.
Interchangeability : OKO131235
Is incompatible with: OKO131235
Is pre-requisite for: OKO133265
Is interchangeable with: OKO131235
Annotation - Czech
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.12.2009)
vstup do problematiky výtvarné výchovy jako oblasti propojování různých myšlenkových a filosofických impulsů. Výtvarná výchova jako prostor konfrontace mnoha úrovní vnímání světa. Paralely s výtvarným uměním. Svět jako prostor pro nacházení impulsů pro tvorbu. Obraz jako konkrétně definovaná část světa. Vizuální kultura a vizuální gramotnost. Výuka výtvarné výchovy na různých typech škol. Fotografie jako fenomén vizuální kultury, tvorby a umělecké produkce, fotografie v koncepci současné výtvarné výchovy
Aim of the course - Czech
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.12.2009)

permanentní nahlížení filosofických, sociálních, psychologických a kulturních kontextů vzdělávání jako předpoklad porozumění světu, latentnost a nezřetelnost jevů a pokusy o jejich ?záchranu", renesanci, spojovatelnost a propojovatelnost v rámci (mezi)oborových okruhů, obohacování dosavadní ?vědomostní" výbavy v rámci širších mezioborových problémů a schopnost jejich reflexe a využívání v rámci vnímání současného světa, aplikace podnětů do koncepce výtvarné výchovy

Literature -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.12.2009)

ABRAMS, M. H.: Zrcadlo a lampa, romantická teorie a tradice estetického myšlení,

Triáda, 2001, ISBN 80-86138-12-7

ANZENBACHER, A.; Úvod do filozofie. 2. vyd. Praha: SPN, 1991. ISBN 80-04-26038-1.

AUMONT, J.: Obraz, AMU, Praha, 2005, ISBN 80-7331-045-7

BABYRÁDOVÁ, H.: Rituál, umění a výchova, Masarykova univerzita v Brně, 2002,

ISBN 80-210-3029-1

BARROW, J. D.; Teorie všeho. Praha: 1996.

BARROW, J. D.; Vesmír plný umění. Brno: Jota, 2000.

BENJAMIN, V.; Dílo a jeho zdroj. Praha: 1979.

BORECKÝ, V.; Imaginace a kultura. Praha: 1996.

BUSELLE, M.; Jak lépe fotografovat: fotografie krajiny. Praha: Slovart, 1999.

BYSTŘICKÝ, J.; Virtuální a reálné. Praha: Sofis, 2002.

CÍLEK, V.; Krajiny vnější a vnitřní. Praha: 2002.

FINK, E.; Hra jako symbol světa. Praha: 1993.

FISCHER, R.; Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1999.

FLUSSER, V.; Příběh ďábla. Praha: GemaArt, 1997.

HOGENOVÁ, A.: K filosofii výkonu, EUROFLEX BOHEMIA, Praha 2005,

ISBN 80-86861-35-X

KOŤÁTKO, P.; Význam a komunikace. Praha: Filosofia, 1998.

KOUKOLÍK, F.; Mozek a jeho duše. 1. vyd. Praha: Makropulos 1997. ISBN 80-901776-1-1.

KURIC, J.; Psychologie vnímání malířských výtvarných děl v ontogenezi.

Brno: Univerzita J. E. Purkyně, 1986, ISBN 55-974-86.

MALINA, J.a kol.; O tvořivosti ve vědě, politice a umění. Brno: MU a Praha: Svoboda, 1993.

McLUHAN, M.; Jak rozumět médiím. Praha: 1991.

MÉDIA A OBRAZNOST, sborník symposia České sekce INSEA, Česká sekce INSEA, 2000

MERLEAU-PONTY, M.; Práce oka. 1. vyd. Praha: Obelisk, 1971.

MERLEAU-PONTY, M.; Viditelné a neviditelné. Praha: 1998.

PATOČKA, J.; Filosofie výchovy. Praha: Ped F UK, 1991.

PECHAR, J.; Prostor imaginace. Praha: 1992.

POSTMAN, N.; Ubavit se k smrti. Veřejná komunikace ve věku zábavy. 2. vyd. Praha:

Mladá fronta, (1999) 2000.

SCRUTON, Estetické porozumění, 2005

ZUSKA, V.: Umění, krása, šeredno. Karolinum, Praha, 2003, ISBN 80-246-0540-6

Requirements to the exam - Czech
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.12.2009)

pravidelná účast na seminářích, zpracování vybraného tématu v požadované formě a kvalitě, podrobné požadavky k úspěšnému absolvování kurzu jsou oznámeny studentům na prvním setkání v semestru

Syllabus - Czech
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.12.2009)

vstup do problematiky výtvarné výchovy jako oblasti propojování různých myšlenkových a filosofických impulsů. Výtvarná výchova jako prostor konfrontace mnoha úrovní vnímání světa. Paralely s výtvarným uměním. Svět jako prostor pro nacházení impulsů pro tvorbu. Obraz jako konkrétně definovaná část světa. Vizuální kultura a vizuální gramotnost. Výuka výtvarné výchovy na různých typech škol. Fotografie jako fenomén vizuální kultury, tvorby a umělecké produkce, fotografie v koncepci současné výtvarné výchovy

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html