SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2014/2015
   Login via CAS
Theory of Preschool Education II - OB7215202
Title: Teorie předškolní vých. II
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2014 to 2016
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: 25 / 25 (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Teacher(s): doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Pre-requisite : OB7215107
Is pre-requisite for: OB7215203
Is interchangeable with: OKB7315202
Annotation - Czech
Last update: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (19.01.2015)
Cíl: Vhled do osnov/ programů pro mateřské školy do roku 1989. Shrnout změny po roce 1990 a současné pojetí a realizaci předškolní výchovy (cíle, metody, způsoby plánování). Vysvětlit význam pluralitního pojetí předškolní výchovy. Předmět seznámí s programy/ osnovami pro mateřské školy v letech 1948-1989 a bude analyzovat změny po roce 1990. Tato část kurzu vytvoří základ pro vyvození východisek pro pojetí předškolní výchovy (sociocentrické, pedocentrické a konvergentní). Následovat bude seznámení s národními dokumenty a vzdělávacími materiály podstatnými pro koncipování předškolního vzdělávání. Vysvětlení plurality předškolního vzdělávání v užším i širším pojetí - ŠVP, alternativní programy - s didaktickou transformací naplňování obsahu. Vysvětlí cíle osobnostně orientovaného modelu, jejich formulaci v RVP PV, metody pedagogické práce, uspořádání obsahu pedagogické práce, potřeby dítěte, typy tříd v mateřských školách a další podmínky pro předškolní vzdělávání. Bude otevírat současné proměny a problémy předškolního vzdělávání.
Literature - Czech
Last update: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (14.02.2016)

Literatura:

FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997.

HELUS,Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.

HELUS,Z. Osobnostní pojetí dítěte: Inspirace pro mateřské školy. Poradce ředitelky mateřské školy. 2003, č. 1, s. 34-36.

KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. 2. rozšířené vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.

KOŤÁTKOVÁ, S. Jak se mateřských škol dotýkaly transformační a kutikulární změny? Pedagogická orientace, roč.24, 2014, s.583-597. ISSN 1211-4669.

MANUÁL k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. Praha: VÚP v Praze, 2005. ISBN 80-87000-01-3.

PRŮCHA, J., KOŤÁTKOVÁ, S. Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4.

PRŮCHA, J. Dětská řeš a komunikace. Praha: Grada, 2011.

OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V. Rok v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-703-9.

HORÁKOVÁ, S., SUCHOCHLEBOVÁ-RYNTOVÁ, L. Výchova k psychické odolnosti. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2206-1

Šulová,L.,Zouche-Gaudron,CH. Předškolní dítě a jeho svět. Praha: Karolinum, 2003.

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání a Manuály l ŠVO a TVP. VÚP v Praze. webové stránky MŠMT

Requirements to the exam - Czech
Last update: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (14.02.2016)

Požadavky na zápočet budou spočívat jednak v aktivní účasti na seminářích, dále na vypracování seminární práce formou krátkého vhledu do zvolené problematiky a zjišťování názorů formou průzkumu u subjektů vztahujících se k vybranému tématu - výběr je možný z  několika zadaných témat (úspěšné hodnocení je A,B a neśpěšné, navržené k přepracování označené C).

Syllabus - Czech
Last update: KOTATKO/PEDF.CUNI.CZ (19.01.2015)

Předmět seznámí s programy/ osnovami pro mateřské školy v letech 1948-1989 a bude analyzovat změny po roce 1990. Tato část kurzu vytvoří základ pro vyvození východisek pro pojetí předškolní výchovy (sociocentrické, pedocentrické a konvergentní).

Následovat bude seznámení s národními dokumenty a vzdělávacími materiály podstatnými pro koncipování předškolního vzdělávání. Vysvětlení plurality předškolního vzdělávání v užším i širším pojetí - ŠVP, alternativní programy - s didaktickou transformací naplňování obsahu. Vysvětlí cíle osobnostně orientovaného modelu, jejich formulaci v RVP PV, metody pedagogické práce, uspořádání obsahu pedagogické práce, potřeby dítěte, typy tříd v mateřských školách a další podmínky pro předškolní vzdělávání. Bude otevírat současné změny a problémy předškolního vzdělávání.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html