Last update: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. (24.09.2018)
Motivation at school Motivational disposition Motivational process Cognitive motivation Achievement motivation Social motivation Educational self-regulation Future (perspective) orientation Motivation diagnostics Motivation training
Last update: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. (24.09.2018)
Anotace: Kurs je zaměřen na pomoc studentům při nastolování komplexnějších výkladových schémat, která jim umožní zvýšit srozumitelnost motivační problematiky ve škole. Cílem je inspirovat studenty konkrétními ukázkami metod, postupů, případně intervenčních zásahů k promyšlené práci s motivací ve škole. Obsah kursu: motivační dispozice a motivační procesy, diagnostika a rozvoj poznávacích, výkonových a sociálních potřeb, vzdělávací autoregulace, perspektivní orientace, motivační a volní výcvik, diagnostické a copingové strategie
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. (24.09.2018)
Hrabal,v., Man,F. Pavelková,I.: Psychologické otázky motivace ve škole. Praha, SPN 1989
Hrabal,V.: Jaký jsem učitel? Praha, SPN 1988.
Nakonečný, M.: Motivace lidského chování. Praha, Academia 1996
Pavelková, I.: Motivace žáků k učení. (Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha, Ped.F. UK 2002.
Pavelková,I.: Perspektivní orientace jako činitel rozvoje osobnosti. Praha , Academia 199O
Syllabus -
Last update: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. (24.09.2018)
Course goal: a) To help the students with establishing more complex teaching schemes, which will help them to increase the comprehensibility their teaching.
b) Provide inspiration for the students using concrete methods, procedures or interventions for the premediated work with motivation in school.
Synopsis of the course:
Motivation disposities and motivation processes. Internal and external sources of motivation.
Motivation for learning. Influence of motivation to the learning process and its results. Short term and long term strategies that influence the motivation for learning.
Diagnostics and development of cognitive, achievement and social needs.