SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2013/2014
   Login via CAS
Instrumental enrichment program - introduction I - OBPS13202
Title: Úvod do metody instrumentálního obohacování I
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2012 to 2015
Semester: both
E-Credits: 3
Hours per week, examination: 1/1, MC [HS]
Extent per academic year: 26 [hours]
Capacity: winter:40 / 40 (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PaedDr. Eva Váňová
Teacher(s): PaedDr. Eva Váňová
Is pre-requisite for: OBPS13203
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Barbora Lucká, Ph.D. (02.02.2020)
"Úvod do instrumentálního obohacení Reuvena Feuersteina" je zážitkovým předmětem, který účastníky nechá nahlédnout do programu Instrumentálního obohacování (FIE) a související teorie. Světově proslulý pedagog a psycholog R. Feuerstein sestavil ucelený systém pracovních listů, jejichž prostřednictvím je možné rozvíjet řešitelovy poznávací funkce; schopnost učit se v souvislostech; prohlubovat dovednost vytvářet vlastní strategie řešení úkolu. Pomáhá rozvíjet deficitní kognitivní funkce. Vzhledem k důrazu na slovní vyjádření vlastních myšlenkových postupů rozvíjí vyjadřování. A díky sdílení s ostatními ve skupině přináší náhled do myšlení druhých a vede k respektování jiného názoru. Motto metody zní: "Nechte mě chvilku…, já si to rozmyslím". Cílem kurzu je představit, vysvětlit a na konkrétních příkladech pedagogicko-psychologické praxe ukázat, co je zprostředkované učení a jaké je uplatnění zprostředkovaného učení v pedagogicko-psychologické praxi a intervenci. Studenti se seznámí se zprostředkovaným učením jako výkladovým principem v metodách systematické výuky myšlení. Pro práci v tomto předmětu je třeba zakoupit materiál (instrument) v ceně 160,- Kč. Podmínky k zakončení kurzu: vzhledem k charakteru kurzu (zážitková forma, důraz kladen na sdílení a reflexi vlastní práce) je podmínkou aktivní účast v průběhu výuky a alespoň 80% účast.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Barbora Lucká, Ph.D. (02.02.2020)

FEUERSTEIN, Reuven. Vytváření a zvyšování kognitivní modifikovatelnosti: Feuersteinův program instrumentálního obohacení. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2400-6.

FEUERSTEIN, Reuven, Louis H. FALIK, Refael S. FEUERSTEIN a Krisztina BOHÁCS. Myslet nahlas - mluvit nahlas: přístup k rozvoji řeči. Přeložil Věra POKORNÁ. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1168-6.

FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Vyd. 3. Přeložil Karel BALCAR. Praha: Portál, 2011. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-262-0043-7.

KREJČOVÁ, Lenka. Žáci potřebují přemýšlet: co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0496-1.

LEBEER, Jo, ed. Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami vývoje: podpora začleňování znevýhodněných dětí do běžného vzdělávání. Praha: Portál, 2006. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7367-103-4.

MÁLKOVÁ, Gabriela. Umění zprostředkovaného učení: teoretická východiska a výzkum instrumentálního obohacování Reuvena Feuersteina. Praha: Togga, 2008. ISBN 978-80-87258-02-6.

MÁLKOVÁ, Gabriela. Zprostředkované učení: jak učit žáky myslet a učit se. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-585-1.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html