SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2013/2014
   Login via CAS
Didactics of Homeland Study - primary schools II - O01112024
Title: Didaktika vlastivědy II
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2008 to 2021
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, C+Ex [HT]
Capacity: 75 / 75 (85)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Teacher(s): Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Interchangeability : O02312006, O02312040
Is incompatible with: OK0612024
Is pre-requisite for: O01215169, O01215269
Is interchangeable with: O02312006, OK0612024
Annotation - Czech
Last update: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (03.02.2019)
Přednáška je zaměřena na shrnutí a ucelení poznatků společenských věd, které jsou předpokladem pro didaktickou analýzu socio ekonomických témat geografie vzdělávací oblasti člověk a jeho svět. V seminářích se na vybraných společenskovědních tématech (učiva socio ekonomické geografie a finanční gramotnosti) studenti seznamují s ukázkami různých metod práce, vyhodnocují jejich cíle a hledají další možnosti rozvíjení požadovaných dovedností u žáků.
Literature - Czech
Last update: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (03.02.2019)

Literatura:

přednášky

Pojetí předmětu

Proměny primárního vzdělávání v ČR, 9. kapitola Společenskovědní vzdělávání str. 209 - 222, V. Spilková a kol., Portál 2005

Cyklus roku a slavení

Svátky světových náboženství, R. Kirste, H. Schultze, U. Tworuschka, Vyšehrad 2002,

Seznamte se …Islám, Z. Sardar, Z. A. Malik, Portál 2004

Liturgický rok, A. Adam, Vyšehrad 2002

Vánoce v lidové kultuře, V.Frolec,Vyšehrad 1990

Evropské vánoce, E. Večerkoví, Vyšehrad 2010

Velikonoce v lidové kultuře, V. Frolcová, Vyšehrad 2002

České zvyky a obyčeje, A.Vondrušková, Albatros 2004

Vývoj měst

HOFFMAN, J.: Středověké město. Praha: NLN, 2009.

Horská, Maur, Musil: Vznik velkoměsta, Praha. Paseka 2002

Sociologie rodiny

Ivo Možný: Rodina a společnost, Praha, Slon 2006,

J. Horský, M. Seligová: Rodina našich předků, knižnice dějiny a současnost 1996,

F. Singley Sociologie současné rodiny, Portál 1999 

 

semináře

PASCH, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005.

HOLEČEK, M.: Zeměpis České republiky -- Učebnice pro střední školy. Praha: Česká geografická společnost,.2009.

KOLEJKA, J.: Nauka o krajině. Geografický pohled a východiska. Praha: Academia, 2013.

HOFMANN, E.: Integrované terénní vyučování. Brno: Paido, 2003.

HUTCHINGS, M.: Nápady pro vlastivědu. Praha:Portál, 1996.

BARRETT, M., BUCHANAN-BARROW, E Children's Understanding of Society. Hove: Psychology Press, 2004. 

BERTI, A.E. Children´s understanding of society: psychological studies and their educational implications. In: Nasman, E.; Ross, A.: Children´s understanding in the new Europe.  Trentham books 2002 s. 89-107. staženo http://cice.londonmet.ac.uk/publications. 2009.

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2009. 

LEISER, D.; HALACHMI, R.B. Children´s understanding of market forces. Journal of economic psychology. Elsevier b.V. 2005. www. sciencedirecr.com,  staženo 2009.

PIKE, G.; SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu I, II. Praha: Portál 2000.

VACEK, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků: metodické náměty k realizaci průřezových témat. Praha: Portál, 2008. ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál 1998.

 

 

 

 

 

Requirements to the exam - Czech
Last update: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (03.02.2019)

 Forma zkoušky je písemná

Studenti prokáží znalosti vývoje pojetí předmětu, obsahu témat kulturně antropologických (z přednášek) a socioekonomické geografie, dovednosti dílčích kroků didaktické analýzy u dalších společenskovědních témat (ekonomie, politické učivo a historie).

 

Syllabus - Czech
Last update: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D. (03.02.2019)

1. Poznávání místa v čase, kulturněhistorické dědictví, památky jako propojení s minulostí

2. Osídlení české krajiny, předpoklady vzniku sídel a jejich funkce v krajině

3. Práce v terénu: památky Nového města pražského

4. Orientace v prostoru, konstrukce plánu a kognitivní vývoj dětí mladšího školního věku

5. Mapa, možnosti záznamu výškových poměrů krajiny do map, konkrétní a abstraktní myšlení, demonstrační úlohy

6. Přírodní prostředí a hospodářské aktivity člověka, druhy a typy půd, zemědělství a jeho předpoklady

7. Lokalizační faktory průmyslu, ekonomické zdroje v minulosti a dnes

8. Industrializace a urbanizace, jejich ekonomické a sociální důsledky

9. Ekonomické vzdělávání a myšlení dětí

10. Diagnostika dětských porozumění, konceptuální změna 

11. Ekonomické rozhodování a jeho důsledky, potřeby a přání x ekonomické zdroje

12. Evaluace kurzu

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html