SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2012/2013
   Login via CAS
Pedagogical Practicum - OB7215212
Title: Pedagogické praktikum
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2012 to 2016
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Number of self-study hours: 2 [weeks/semester]
Hours per week, examination: summer s.:0/4, C [HT]
Capacity: unknown / 21 (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc.
Teacher(s): doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
PhDr. Jana Kropáčková, Ph.D.
PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Interchangeability : {Pedagogické praktikum + praxe}
Pre-requisite : OB7215106, OB7215117
Is pre-requisite for: OB7215316
Annotation - Czech
Last update: ADAMECM/PEDF.CUNI.CZ (24.05.2012)
Cílem praxe je rozvíjení základů profesních kompetencí a kultivace budoucí učitelské osobnosti, jednající v pedagogické realitě s jejím hlubším porozuměním. Stěžejním úkolem průběžné pedagogické praxe je promyšlená příprava a realizace konkrétních úseků vzdělávací práce (mikrovýstupy) a jejich následná reflexe s důrazem na sebereflexi. Náplní praxe je strukturované pozorování pedagogických situací, plánování vzdělávacího procesu v mateřské škole, jeho realizace a následná reflexe.
Literature - Czech
Last update: ADAMECM/PEDF.CUNI.CZ (24.05.2012)

Skalková, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.

Čábalová, D. Pedagogika. Praha : Grada, 2011. IS%BN 978-80-247-2993-0.

Autoevaluace mateřské školy (metodická příručka k vlastnímu hodnocení). Praha : VÚP, 2010. ISBN 978-80-87000-9-32-8.

Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV: Metodika pro podporu individualizace v podmínkách mateřské školy. Praha : VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-10-6.

Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. Praha : VÚP, 2005. ISBN 80-87000-01-3.

Praktickýprůvodce třídním vaazdělávacím programem mateřské školy. Praha : VÚP, 2004. ISBN 80-239-5940-9.

Teaching methods -
Last update: ADAMECM/PEDF.CUNI.CZ (24.05.2012)

practice

Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (02.02.2018)

Požadavky k zápočtu:
1. Potvrzený docházkový list (min. 80% docházka, nepřítomnost pouze z vážných důvodů nutno dokladovat a nahradit v době souvislé praxe a na základě domluvy s vedoucí praxe a fakultní učitelkou)
2. Prezentace pedagogického deníku (písemné přípravy, reflexe, sebereflexe) jako součásti pedagogického porfolia
3. Pozitivní hodnocení průběžné pedagogické praxe (vedoucí praxe, fakultní učitelka, oboroví didaktici, hodnocení skupiny)
4. Splněné zadané dílčí úkoly dle stanovených termínů.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (02.02.2018)

- Hospitační činnosti (společná náslechová praxe skupiny studentů s následnou reflexí, vždy první setkání v semestru a párová náslechová praxe druhý klinický den praxe, dále na základě domluvy s fakultní učitelkou)
- Asistenční činnosti (na základě předchozí domluvy)
- Tvorba písemných příprav na vzdělávací činnosti v mateřské škole.
- Studenti si ve dvojicích zařídí vzájemně videozáznam vlastní pedagogické práce s dětmi předškolního věku (po předchozí dohodě s fakultní učitelkou)
- Mikrovýstupy (vystřídat různorodé činnosti opět na základě předchozí domluvy, respektování ŠVP, individuálních zvláštností školy i jednotlivých dětí)
- Reflexe (reflexe realizované s fakultní učitelkou, reflexe realizované s obecnými či oborovými didaktiky, reflexe studentů - ve dvojicích)
- Sebereflexe
- Porovnání reflexí a sebereflexe
- Posuzování silných a slabých stránek studenta a rozvoj učitelských kompetencí
- Strukturované pozorování pedagogického procesu a pedagogických situací
- Plnění dílčích úkolů
- Seznámení se ŠVP, TVP, PLPP, IVP, školním řádem, pedagogickou dokumentací, evidenčními lístky dětí, vnitřními předpisy atd.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html