course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
Last update: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (14.09.2017)
In the course, the students visit various institutions: Primary school, different types of Secondary schools, Children and youth centre, Low threshold activity centre and Leisure time institution. The course is concluded with a reflective seminar.
Last update: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (14.09.2017)
Orientační praxe spočívají v prvotním setkání s jednotlivými vzdělávacími prostředími s důrazem na didaktiku chemie, popř přírodovědných předmětů. Jsou tak primárně určeny studentům učitelství chemie a biologie ve všech kombinacích. V průběhu semestru studenti navštíví různá zařízení: základní školu, střední odbornou školu, gymnázium a další zařízení (ZUŠ, školní družinu, různé domy dětí a mládeže, nízkoprahová zažízení, instituce pro volný čas atd.). Praxe je zahájena i zakončena reflexním seminářem.
Aim of the course -
Last update: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (14.09.2017)
The aim of the subject is to remind the students of their school attendance and to inflict first attempts to analyse the observed lessons. The course serves as motivation to follow on their Master studies. Many situations observed during the lessons observation are later on used as examples of typical school practice.
Last update: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (28.01.2013)
Cílem tohoto předmětu je představit studentům edukační realitu v jednotlivých výchovn-vzdělávacích zařízeních a motivovat je v pokračování v magisterském studiu. Formou společných návštěv a rozborů pozorovaných jevů studenti získají potřebný vhled, na němž pak v dalším studiu staví didakticky laděné předměty.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (03.02.2013)
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. [Praha]: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007 [cited 03-01 2013]. Available from World Wide Web:<http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf>.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia [online]. [Praha]: Výzkumný śtav pedagogický v Praze, 2007 [cited 03-01 2013]. Available from World Wide Web:<http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf>.
Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání 65-51-H/01 Kuchař-číšník [online]. [Praha]: NÚOV, 2007. Available from World Wide Web:<http://zpd.nuov.cz/RVP/H/RVP%206551H01%20Kuchar%20cisnik.pdf>.
Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání 63-41-M/02 Obchodní akademie [online]. [Praha]: NÚOV, 2007. Available from World Wide Web:<http://zpd.nuov.cz/RVP/ML/RVP%206341M02%20Obchodni%20akademie.pdf>.
Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání 78-42-M/02 Ekonomické lyceum [online]. [Praha]: NÚOV, 2007. Available from World Wide Web:<http://zpd.nuov.cz/RVP/ML/RVP%207842M02%20Ekonomicke%20lyceum.pdf>.
Syllabus -
Last update: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (14.09.2017)
- Primary school - Secondary school (vocational school and grammar school) - Children and youth centre
Last update: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (28.01.2013)
1. Úvodní setkání orientačních praktiků
2. Návštěva ZŠ
3. Návštěva gymnázia
4. Návštěva střední odborné školy nechemického zaměření