SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2010/2011
   Login via CAS
Didactics of mathematics I. - OK0310051
Title: Didaktika matematiky I.
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2010 to 2020
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HS]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Explanation: Rok2
Old code: DIMA
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Teacher(s): prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
Classification: Teaching > Mathematics
Incompatibility : O01210051
Pre-requisite : OK0610031, OK0610032, OK0610247, OK0610261
Interchangeability : O01210051
Is pre-requisite for: OK0310151, OK0610151
Is interchangeable with: OK061051
Annotation -
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (16.02.2021)
The course is focussed on preparation of students to their teaching practise in the domain of teaching mathematics. Students get various non-traditional mathematical environments in which they develop not only mathematical abilities but also didactical abilities formulating new problems, presuming difficultness of problems for pupils, creating cascades of problems and new mathematical environments.
Literature - Czech
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (16.02.2021)

Základní literaturou je:

Hejný, M., Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetiky 1. stupně, UK v Praze, PedF, 2014

Další doporučená literaturara:

- Hejný, M. Kuřina, F. Dítě, škola a matematika, Praha: Portál, 2009

- Hejný, M., Novotná, J., Stehlíková, N. Dvacet pět kapitol z diodaktiky matematiky, Praha, 2004, http://suma.jcmf.cz/materialy-pro-ucitele/knihy-ke-stazeni/  , http://mdisk.pedf.cuni.cz/SUMA/MaterialyKeStazeni/PublikaceKnihy/25KapitolZDM.pdf


- Tichá, M.: Jak žáci chápou slovní úlohy se zlomky. In (Eds.) M. Ausbergerová, J. Novotná: 6. setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. Plzeň, JČMF, 1998, s. 133-138.
- Hejný, M.: Záporná čísla. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 327-342.
- Hejný, M.: Zlomky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 343-356.
- Kubínová, M.: Projekty ve vyučování matematice, cesta k tvořivosti a samostatnosti. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 2002.

učebnice matematiky pro 1. stupeň ZŠ

Další aktuální literatura bude doporučována v seminářích a prostřednictvím kurzu v Moodlu.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (16.02.2021)

 

Obsah:
1. Vstup do didaktiky matematiky, vyučování orientované na budování schémat, edukační styly učitele

2. Teorie poznávání v aritmetice. Budování představ o čísle, percepce málopočetných množin.

3.  Rytmus. Sémantické modely čísla a sématické ukotvení čísla.

4. Aditivní operace. Paměťové počítání, singelton, písemné algoritmy.  Řešení a tvorba slovních úloh. Antisignál. Lokalita žákovy chyby.

5. Multiplikativní operace.

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html