SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2010/2011
   Login via CAS
Art Education Didactics I,II - OB7321236
Title: Didaktika VV I+II pro specializaci VV
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2010 to 2010
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/2, C [HT]
Extent per academic year: 39 [hours]
Capacity: 6 / unlimited (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PaedDr. Helena Hazuková, CSc.
Teacher(s): PaedDr. Helena Hazuková, CSc.
Annotation -
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (29.09.2015)
I.Children´s art as a specific phenomenon of ontogeny.Developmental stages, individual differences and typological inclinations . II. A work of art in pre-school education. Art education as a creativě and expresive discipline in pre-school education. Assuption form stages of art preception and art making. Artwork as a sign system.
Aim of the course -
Last update: NOVOM8AP (04.09.2014)

I. Preconditions of full qualified look at children´s art (process and product) , spontaneous and with teacher´s guidance.
II.Ways of active percption and interpretations of art in pre-school education. Aestetic interactions unusualness and means in art education. Making teachers function vocabulary.

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D. (29.08.2017)

I. Profesionální kompetence, rozhodování,  dispozice, vývoj, očekávané a zvláštní jevy, individualita, sebevyjádření , spontaneita, pedagogické vedení,, informace, interpretace.

II. Estetická interakce, výtvarné vnímání, umělecké dílo, vizuální komunikace, prostředky, informace, interpretace.

 
Literature -
Last update: NOVOM8AP (04.09.2014)

BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha : Práce,1997. ISBN 80-208-0432-3

Třeštík, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011. ISBN: 978-80-87079-15-7

HAZUKOVÁ,H.;ŠAMŠULA,P. Didaktika výtvarné výchovy I. 3. přeprac.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2005. 129 s. ISBN 80-7290-237-7.

HLAVSA,J. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Praha : SPN 1986.

Kulka, T. Umění a kýč. Praha: Torst 2000. ISBN 80-7215-128-2

KULKA,J. Psychologie umění. Praha: SPN, 1990.ISBN 80-04-23694-4.

ŠAMŠULA,P. Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. Praha : Práce 1996. ISBN 80-208-0380-7.

ŠAMŠULA,P.; HIRSCHOVÁ,J. Průvodce výtvarným uměním IV. Praha: Práce, 1994. ISBN 80-208-0008-5.

BLÁHA,J.; SLAVÍK,J. Průvodce výtvarným uměním V. Praha : Práce,1997. ISBN 80-208-0432-3

Třeštík, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011. ISBN: 978-80-87079-15-7

VÁGNEROVÁ,M. Vývojová psychologie. 2.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum 1999.353 s. ISBN 80-7184-803-4

http://www.crea-edu.cz/

Teaching methods -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.09.2009)

SEMINARY

Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (11.10.2018)

* Demands to controle
Credit

Test controlling general orientation in the field and presentation of seminary work.


1.seminary work: Making of analysis and reflective evalution of children drawing of pre-school child. Taking of acquirement professional terminology.
2.seminary work : Working of didactic bases and questions for dialog with children about art work and their ensuing art activities..

Syllabus -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (03.09.2009)

Key Words:

I. Professional qualification, dispositions, expression, spontaneity, teacher´s guidance, diagnostické aspekty, pedagogical deciding.

II. Aesthetic interaction, art work, vizual communication, media, information, interpretation.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Helena Kafková, Ph.D. (10.11.2019)

zápočet; podmínky budou dány v úvodu kurzu

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html