SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2010/2011
   Login via CAS
Didactics of mathematics with practice II - O01210151
Title: Didaktika matematiky s praxí II
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2010 to 2010
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/2, C+Ex [HT]
Capacity: 90 / 107 (999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Explanation: P:1 X:1 E:1
Old code: DIMP
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
Teacher(s): PhDr. Eva Bomerová
prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
Mgr. Jaroslava Kloboučková
Classification: Teaching > Mathematics
Pre-requisite : O01110033, O01210051
Is incompatible with: OK0610151
Is pre-requisite for: O01210152
Is interchangeable with: OK0610151
Annotation -
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (13.09.2021)
The course will follow-up the course of Didactics of mathematics I, which was aimed at arithmetic, and will be focused on geometry. Contrary to arithmetic, the main goal of which was to build the structure of natural and rational numbers using four operations, geometry is aimed at the concept building process, the development of languages in mathematics, the demanding discovery of generic models, revealing relationships and ideas of proofs.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (13.09.2021)

1. To lead students towards building a need to make evidence of their everyday pedagogical experience as a starting point for the improvement of their own pedagogical work. To make students familiar with the methods of analysis of the registered didactic and pedagogical phenomena.

2. To extend students' experience with constructivistic approaches. To influence their pedagogical belief towards constructivistic educational teaching style.

3. To make students familiar with certain educational activities, particularly: a) preparation of the scenario of a teaching lesson, b) way of evidence of one's own experience, c) motivation of pupils, d) guiding of the class discussion, e) creating positive class atmosphere, f) work with mistake, g) guiding of gifted pupils, h) guiding of low achievers, i)diagnosing of cognitive and meta-cognitive abilities of primary school pupils particularly in mathematics, j) pupils' evaluation.

Literature -
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (13.09.2021)

Selected chapters in

HEJNÝ, M.; NOVOTNÁ, J.; STEHLÍKOVÁ, N. (Eds.), Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1 a 2, Praha : Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2004.

available on http://class.pedf.cuni.cz/newsuma/Default.aspx?PorZobr=20

HOŠPESOVÁ, A. STEHLÍKOVÁ, N., TICHÁ, M. (Eds) Cesty zdokonalování kultury vyučování matematice. České Budějovice : Jihočeská Univerzita v Českých Budějovicích, 2007.

HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika. Praha : Portál, 2009Set of textbooks of Mathematics for primary schools and teachers guides, publishing house FRAUS.

Rendl, M., Vondrová, N., Hříbková, L., Jirotková, D., Kloboučková, J., Kvasz, L., ... & Žalská, J. Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013.

Vondrová Naďa a kol.: Kritická místa matematiky základní školy v řešení žáků. Karolinum, 2016.


Set of textbooks of Mathematics for primary school 1. -5. grade, authored by Milan  Hejný at al., Plzeň : FRAUS,

Set of lectures available after registration to the  course  in moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11938

JIROTKOVÁ, Darina, Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie, Praha : UK v Praze, PedF, 2010.

Teaching methods -
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (13.09.2021)

The way of leading the work will be constructivistic. The main teaching tool will be problem situations and students' solutions. Interesting didactical phenomena which will occur during the sessions will be registered and analysed. Particular attention will be paid to those students whose mathematical confidence is very low as a consequence of previous study and who tend to repeat the transmissive way of teaching in their future practice.

Requirements to the exam - Czech
Last update: KLOBOU/PEDF.CUNI.CZ (17.09.2013)

Požadavky k ukončení kurzu (Z, Zk)

Požadavky k zápočtu:


a) za praxi (upřesní každý vedoucí praxe)
1. Odučit jednu vyučovací hodinu (možno učit i ve dvojici).
2. Vypracovat scénář k připravené vyučovací hodině, který v domluveném předstihu pošle e-mailem vedoucí praxe, učitelce třídy, kde se praxe koná a ostatním studentům ve skupině. Každý se bude moci ke scénáři vyjádřit. Kopii scénáře popřípadě modifikovaného autor před svým výstupem rozdá všem svým kolegům i vedoucímu praxe.
3. Ke své vyučovací hodině zpracovat tyto 3 další materiály: a) popis průběhu hodiny, b) reflexi na svou hodinu. c) reflexi na následnou diskusi o hodině se spolužáky.
4. Tři materiály z bodu 3 spolu se scénářem poslat do 14 dní po vystoupení v elektronické podobě vedoucí praxe. Do předmětu e-mailu uvést: praxeZS_prijmeni_skola_datum výstupu, např. praxeZŠ_Novakova_Hanspaulka_13.10.2012.
5. Vybrat si ze třídy 2 žáky a ty každou hodinu pozorovat, pořizovat si o nich pedagogický deník, sledovat jejich řešitelské strategie, chyby, aktivitu, motivovanost, komunikaci ve třídě a další zajímavosti. Zde se student pokouší jasně formulovat myšlenky a zřetelně popisovat sociální a didaktické jevy týkající se žáků. K témto zápisům je možné se vracet a doplňovat je. Každý vybraný žák nesmí mít více než dva pozorovatele-studenty. Tyto materiály budou občas předmětem diskuse a na výzvu vedoucí praxe je student předloží.
(Všechny tyto materiály se mohou stát cennou součástí portfolia z matematiky.)
6. 100% účast na praxích - 5 praxí. Každá absence se musí nahradit po dohodě s vedoucím praxe. Vedoucí praxe zapíše zápočet pouze do sisu a bez něj nelze jít ke zkoušce. Zápočet bude u zkoušky aktualizován vedoucí semináře.

b) za semináře
1. 80% aktivní účast na seminářích
2. Splnění průběžně zadaných úkolů, které budou v podobě komparace zpracování daného učiva v různých učebnicích.


Požadavky ke zkoušce:
Vypracování písemného testu na konci semestru se ziskem aspoň 50% možných bodů a jeho ústní obhájení. Termíny budou dva: 18.12.2012 a druhý v prvním týdnu po novém roce.  Test připraví přednášející prof. Hejný a bude odrážet především obsah přednášek. Test opravuje a ústně zkouší doc. Jirotková. Jestliže student nezíská potřebných 50% bodů z testu, může si jej jednou opravit.

Syllabus -
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (13.09.2021)

Arithmetic versus geometry. Cube buildings and cube solids. Cube nets, square polyominoes. Languages. Grid paper and grid objects, measurement, circumference, area. Modelling of arithmetical phenomena like fractions, length and area, ratio, percentage, absolute value, divisibility.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html