Cílem kurzu je teoretické i praktické osvojení publicistických žánrů, které mohou zprostředkovat vědecké, resp.
antropologické poznatky širší veřejnosti. Studenti si v jeho průběhu vyzkouší základy redakční práce, seznámí se
blíže s mediálním prostředím a naučí se v něm efektivněji komunikovat slovem i obrazem.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Aleš Svoboda (30.06.2019)
Doporučená:
Berková, A.. O psaní. Praha: Trigon, 2014, s. ISBN 978-80-87908-01-3.
Čapek, K. . Cestopisy. Praha: Československý spisovatel, 1980, 288 s. ISBN .
Diamond, Jared M.. Osudy lidských společností : střelné zbraně, choroboplodné zárodky a popel v historii. Praha: Columbus, 2000, 523 s. ISBN 80-7249-047-8.
Geertz, C.. Interpretace kultur: vybrané eseje. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000, 565 s. ISBN 80-85850-89-3.
Lévi-Strauss, C.. Smutné tropy. Praha: Rybka, 2011, 478 s. ISBN 978-80-87067-11-6.
Ruß-Mohl, S.. Žurnalistika: komplexní průvodce praktickou žurnalistikou. Praha: Grada, 2005, 292 s. ISBN 80-247-0158-8.
Šimek, F., (ed.). Cestopis tzv. Mandevilla. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury a umění, 1963, 205 s. ISBN .
Wright, R.. Víc než nic. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2011, 460 s. ISBN 978-80-7422-076-0.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Michal Josephy, Ph.D. (21.02.2023)
1) Psaní není "žádná věda" aneb úvod do vědecké a cestopisné žurnalistiky. (Tradice a budoucnost oboru/ hlavní představitelé / přehled a charakteristika základních žánrů.) 2) Síla příběhu aneb "We think in terms of stories". (Identifikace příběhu a narativní techniky.) 3) Etnografie a cestopis aneb antropolog v terénu. (Sociální a kulturní antropologie a její techniky uplatnitelné v rámci cestopisné žurnalistiky.) 4) Pop & science aneb popularizace vědy v médiích. (Věda vs. média / rešerše /vědecké novinky / fact checking .) 5) Svět v obraze aneb jak komunikovat prostřednictvím fotografie. (Kazuistika ze spolupráce s UNICEFem Mosambik / fotografie a emoce/ reportáž / street-photography / fotoesej.)
2. blok:
1) Antropologie v praxi (Úvod do praktické části a diskuse nad možnostmi uplatnění aplikované antropologie, resp. vědecké a cestopisné žurnalistiky v rámci kariéry /zaměstnání). 2) Tvůrčí dílna (Práce ve fokálních skupinách zaměřených na představení témat a konkrétního zpracování draftů zadaných na konci prvního bloku). 3) Ukaž se (Prezentace vybraných draftů, identifikace jejich silných i slabých částí a doporučení směrovaná k jejich finalizaci). 4) Host do domu (Guest lecturer z praxe, šéfredaktor či šéf editor populárně vědeckého časopisu typu National Geographic, případně renomovanější cestopisný reportér apod.). 5) Kulatý stůl (Závěrečná interaktivní diskuse či otázky směrované k hostovi či celému kurzu).
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Aleš Svoboda (30.06.2019)
Aktivní účast v obou termínech blokového kurzu, vypracování pracovní verze článku a její administrace na http:// popsci.blog.cz, skupinová práce s drafty, finalizace textu do „publikovatelné podoby“ a jeho odevzdání vyučujícímu.