SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Thematic and Project Teaching in Music Education II - OPNH2H113A
Title: Tematické a projektové vyučování v hudební výchově II
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/2, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D.
Pre-requisite : OPNH2H109A
Annotation -
Last update: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (28.05.2019)
Practical seminar based on theoretical foundations and didactic knowledge of thematic and project teaching (integration of teaching across educational subjects, with emphasis on music education). The priority of the subject is the creation and realization (presentation) of model teaching in terms of thematic or project teaching with subsequent evaluation reflection. Emphasis is placed on the meaningfulness, intentions and "realism" of the lesson models. Thematic learning, which offers learning in a broader context, and project-based learning that connects real-life learning, is an appropriate, effective and desirable alternative to traditional aesthetic teaching methods. The subject is two-semester, in the first semester the topics are focused on teaching at elementary school, in the second semester then on teaching at secondary school - in the time consistent with the teaching practice of students of the field.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (23.09.2018)

Metodika výuky, tvorby a realizace studentských projektů. Důraz je kladen na smysluplnost vytvořených projektů a jejich záměrů a zejména jejich smysluplnost a reálná možnost jejich využití v pedagogické praxi budoucího učitele. Prioritou jsou konzultace v seminární skupině studentů s cílem osvojení přesných formulací záměrů, východisek, plánování, vytyčení hlavních cílů předkládaných projektů.

Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (30.09.2020)

 

E-learning - prostředí Moodle 1

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2257 - kurz ve výstavbě, materiály budou průběžně doplňovány.

On-line výuka - Microsoft Teams - dle individuální oboustranné domluvy se studenty. Přesné datum konání a link budou s týdenním předstihem doplňovány.

Studenti budou na on-line výuku upozorňováni připomínkou e-mailem.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (29.01.2022)

 DEWEY, J.; KILPATRIC, W. H. Der Projekt, Plan, Grundlegugg und Praxis. Weimar: Herman Böhlaus Nachfolger, 1935.

GRECMANOVÁ, H.; URBANOVSKÁ, E.; NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc : Hanex, 2000, ISBN 80-85783-28-2.

JANKOVCOVÁ, M.; PRŮCHA, J.; KOUDELA, J. Aktivizující metody v pedagogické praxi středních škol. Praha : SNP, 1989. ISBN 80-04-23209-4.

KAISER, F. J. Projektstudien und Projektarbeit in der Schule. Bad Heilbronn: Klinkhardt, 1997.

KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.

KAŠOVÁ, J. a kol. Škola trochu jinak: Projektové vyučování v teorii a praxi. Kroměříž : IUVENTA, 1995.

KOVALIK, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž : Spirála, 1995. ISBN 80-901873-1-5.

PETTY, G. Moderní vyučování. 3. vyd. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-978-X.

PIKE, G.; SELBY, D. Globální výchova. Praha : Grada, 1994. ISBN 80-85623-98.

SPOUSTA, V. Integrace základních druhů umění ve výchově. Brno : Masarykova univerzita, 1997. ISBN 80-210-1640-X.

VALENTA, J. aj. Pohledy: projektová metoda ve škole a za školou. Praha : IPOS-ARTAMA, 1993. ISBN 80-7068-066-0.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (28.05.2019)

1. Návrhy témat, diskuse.

2.-12. Realizace návrhů (samostatně nebo ve dvojici studentů).

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D. (28.05.2019)

Prezentace vlastního autorského projektu v rámci seminářů s aktivním zapojením ostatních studentů v modelové roli žáků.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html