SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Information and Communication Technology 01 - ON2319701
Title: Didaktika informační a komunikační technologie 01
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:combined
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Is incompatible with: ONUZ19001, OENUZ19001, OEBII1722Z, OENII1701Z, OENII1709Z, ONUZ19008, OONUZ19008, ONUZ19007
Is pre-requisite for: ON2319801, ON2319805, ON2319804, ON2319802, ON2319807, ON2319806
Annotation -
Last update: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (15.09.2009)
The main aim of the course "Didactics of information and communiaction technology 01" is to introduce student teachers into deeper theoretical basis of didactics focused on teaching of subjects dedicated to information education and ICT and its goals Primary and Secondary Education. The course of didactics contributes to student teacher´s didactics thinking development to be able to apply information education with ICT in school teaching practice. It develops student teacher´s knowledge from pedagogy and psychology and educational technology, it contributes to develop knowledge in information education. It emphasises on system understanding of teaching and it explains the application and integration concept of information education with ICT. It introduces into teaching methods, organisational forms, didactics principles and their specifics, constructivist approaches to information education, teaching methods how to support creativity a thinking activities of pupils with ICT. It gives attention to specifics of the didactic triangle and didactic transformation of subject matter and to diagnostic methods for evaluation and assessment of pupil achievement and learning outcomes.
Literature -
Last update: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (25.09.2016)

BIGGS, J.,B., MOORE, P.,J. The Process of Learning. New York : Prentice Hall, 1993.
BRUNER, J. Toward a Teory of Instruction. Cambridge, MA : HU Press, 1966.
BIGGS, J.,B., MOORE, P.,J. The Process of Learning. New York : Prentice Hall, 1993.
COLLIS, B., MOONEN, J. An on-going journey: Technology as a learning workbench [on-line]. [cit. 12.9.2009]. University of Twente, Enschede, The Netlerlands, 2005. Dostupné na: http://www.bettycollisjefmoonen.nl/rb.htm.
DOCKTERMAN,D.A. Great Teaching in the One Computer Classroom. Tom Snyder Productions, 1990.
TAYLOR, R. P. In: R. P. Taylor (Ed.) The computer in school: Tutor, tool, tutee (s.1-10). New York: Teachers College Press, 1980. Dostupné na: <http://www.citejournal.org/articles/v3i2seminal1.pdf>
TAYLOR, R. P. Reflections on The Computer in the School. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education [Online serial] 3(1), 2003. [cit.12.9.2009]. Dostupné na: <http://www.citejournal.org/vol3/iss1/seminal/article2.cfm>
UDEN, L., BEAUMONT, C. Traditional vs. Cognitive Learning. Chapter in: Technology and Problem-Based Learning. 2006.

 

BRUNER, J. Toward a Teory of Instruction. Cambridge, MA : HU Press, 1966.

JANÍK, T.  a kol. Kvalita (ve) vzdělávání. Obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. MA : Brno, 2013.

KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.

MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : Masarykova univerzita, 2003.

MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003.

PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996.

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.

kurikulární dokumenty: RVP ZV, RVP G, RVP SOŠ

kol. Informačně technologický základ. Katalog požadavků ke společné části maturitní zkoušky. CERMAT : ÚIV, 2006.

kol. Škola pro 21.století. Akční plán pro realizaci "Koncepce rozvoje informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání pro období 2009 - 2013" (usnesení vlády č.1276/2008). MŠMT : Praha, 2009. http://www.msmt.cz/uploads/soubory/tiskove_zpravy/Akcni_plan_Skola_21.pdfSILBERMA

SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha : Portál, 1997.

SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999.

SKALKOVÁ,J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.

SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999.

SLAVÍK, J. et. al. Tvorba jako způsob poznávání. Karolinum : Praha, 2013.

STUCHLÍKOVÁ I., JANÍK, T. et al. (2015). Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015.

Requirements to the exam - Czech
Last update: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (05.12.2012)

Ústní a písemná zkouška zaměřená na ověření vědomostí tématických okruhů a dovedností aplikovat teoretické poznatky při řešení didaktických situací.

Syllabus -
Last update: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (27.11.2009)

DIDACTICS OF ICT AND ITS KEY SUBJECT MATTER

EDUCATIONAL AND TEACHING AIMS OF INFORMATION EDUCATION, EDUCATIONAL AREAS FOR ICT AND SCHOOL SUBJECTS FOCUSED ON ICT STUDIES IN PRIMARY AND SECONDARY SCHOOLS

TEACHING METHODS EXPLOITABLE FOR INFORMATION EDUCATION AND TEACHING OF ICT AND SUBJECTS RELATED TO ICT OR COMPUTER TECHNOLOGY

ORGANISATIONAL FORMS AVAILABLE FOR INFORMATION EDUCATION, IN SUBJECTS OF EDUCATIONAL AREAS OF ICT AND SUBJECTS FOCUSED ON COMPUTER TECHNOLOGY

DIDACTIC PRINCIPLES/GUIDES AND SETTING-UP OF TEACHING PROCESSES IN INFORMATION EDUCATION

APPROACHES TO PUPIL´S INFORMATION AND ALGORITHMICAL THINKING DEVELOPMENT, TO DEVELOPMENT OF THEIR COMPETENCIES TO BE ABLE TO STRUCTURE HANDLING

LEARNING TASKS IN INFORMATION EDUCATION AND THEIR TAXONOMY

SCHOOL EDUCATIONAL PROGRAM DEVELOPMENT FOR ICT EDUCATION AS A PART OF DIDACTIC TRANSFORMATION

SAFETY AND HYGIENE AT WORK IN INFORMATION EDUCATION AND TEACHING OF SUBJECTS FOCUSED ON ICT

Course completion requirements - Czech
Last update: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (25.09.2016)

Požadavky k zápočtu:
1) Aktivní práce a úspěšné splnění všech úloh zadaných k řešení v prezenční výuce a online podpory

2) odevzdání zápočtových prací: analýza úloh v učebnicích pro informaticky a informačně-technologických předmětů na ZŠ a SŠ, vytvoření 3 pojmových map

3) zpracování didaktického projektu ve formě přípravy učitele na výuku

Požadavky ke ústní zkoušce:

1) prokázaná orientace v probíraných tématech

2) rozprava nad didaktickým projektem a případná diskuze o zápočtové práci

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html