SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Foreign Language Teaching Seminar - ON2316144
Title: Lingvodidaktický seminář
Guaranteed by: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: summer
E-Credits: 1
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Russian
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Hana Žofková, CSc.
Annotation -
Last update: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (09.03.2010)
Students learn about the latest trends in foreign language teaching with emphasis on humanization of education, characteristics of different kinds of alternative methods, development of autonomous learning, use of modern information technologies in foreign language teaching and methods of work with pupils with special educational needs. The course focuses on the development of students? skills that help them apply given information when managing foreign language teaching process. The characteristics of foreign language teaching at the turn of the century. Changes in development of communicative approach to foreign language teaching. Contemporary approach to communicative competence and its components. Sociocultural aspects of foreign language teaching. Relation between taught and real foreign language communication. More emphasized focus on pupils? individuality and contemporary conception of foreign language teaching. Humanistic tendencies of foreign language teaching, use of didactic games. Alternative conceptions and intensive methods of foreign language teaching.
Aim of the course -
Last update: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (23.04.2009)

Course aim: Students learn about the latest trends in foreign language teaching with emphasis on humanization of education, characteristics of different kinds of alternative methods, development of autonomous learning, use of modern information technologies in foreign language teaching and methods of work with pupils with special educational needs. The course focuses on the development of students' skills that help them apply given information when managing foreign language teaching process.

Literature -
Last update: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (09.03.2010)

JELĺNEK, S. a kol. Metodické problémy vyučování cizím jazykům. Praha: SPN, 1976.

KAPITONOVA; T.I.; ŠČUKIN, A.N. Sovremennyje metody obučenija russkomu jazyku inostrancev . Moskva: Russkij jazyk, 1987.

CHODĚRA, R.; RIES, L. a kol. Výuka cizích jazyků na prahu nového století I. a II. Ostrava: OU, 1999 a 2000.

Člověk, jazyk, výchova a vzdělávání . Ostrava: PedF OU, 2000.

Russkij jazyk, literatura i kultura na rubeže vekov . Doklady češskoj delegacii. I, II časť. IX kongress MAPRJAL, Bratislava,1999.

RIES, L.; KOLLÁROVÁ, E. a kol. Svět cizích jazyků dnes. Inovační trendy v cizojazyčné výuce. Bratislava: Didaktis, 2004.

LIGHTBOWN, P. M.; SPADA, N. Ako sa učíme jazyky. Bratislava: Slovak Academic Press, 1997.

Multidisciplinární aspekty utváření komunikativní kompetence při výuce cizích jazyků.

Sborník příspěvků ze semináře členů kateder cizích jazyků konaného dne 30. listopadu 2000 na Univerzitě Karlově v Praze. Ed. A. Hlaváček, Praha: Univerzita Karlova, 2002.

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004.

MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2001.

Časopis Cizí jazyky

Časopisy Russkij jazyk za rubežom / výběr /

Inostrannyje jazyki v škole / výběr /

Syllabus -
Last update: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (23.04.2009)

Course contents: The characteristics of foreign language teaching at the turn of the century. Changes in development of communicative approach to foreign language teaching. Contemporary approach to communicative competence and its components. Sociocultural aspects of foreign language teaching. Relation between taught and real foreign language communication. More emphasized focus on pupils' individuality and contemporary conception of foreign language teaching. Humanistic tendencies of foreign language teaching, use of didactic games. Alternative conceptions and intensive methods of foreign language teaching.

Course completion requirements - Czech
Last update: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (04.02.2019)

Požadavky ke splnění předmětu Lingvodidaktický seminář

  • aktivní účast na seminářích, max. 2 absence za semestr,
  • průběžné výstupy v mikrovyučování,
  • teoretická a praktická prezentace vlastního lingvodidaktického projektu, 
  • zpracování vlastních didaktických materiálů dle stanovených pokynů a jejich odevzdání v elektronické podobě na mail vyučujícího nejpozději do 30.4.2019 - obsah kolekce materiálů vč. dalších podrobností je uveden na webu http://krl.pedf.cuni.cz/?page_id=2903.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html