SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Russian Language Teaching Methodology II - ON2316031
Title: Didaktika RJ II
Guaranteed by: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 1
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Russian
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPNR2R109A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Hana Žofková, CSc.
Pre-requisite : ON2316021
Is pre-requisite for: ON2316041
Annotation -
Last update: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (09.03.2010)
Didactic problems of Russian language teaching in Czech schools. Developing receptive and productive language skills. Teaching and learning vocabulary, grammar, pronunciation and orthography. Teaching Russian in a sociocultural context. Class management . Control and assessment of students´achievements. Humanistic aspects of Russian language teaching.
Aim of the course -
Last update: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (22.10.2014)

Course objectives

 

To provide students witha theoreticalbasis for the overallorientation in the fieldof foreign language teachingwith a focus onteachingRussian atvariouslevels of educationandin different educationalinstitutions.Inunitywith theoretical

knowledge embeddedina broaderscientific context, the aim is to develop students' skills necessary for a successful management of the learning process. To preparefuture teachers for making decisions independently and for creative

solving current eventsinforeign language didacticsand for continuousself-studyof literature related to their specialization.

Literature - Czech
Last update: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (23.04.2009)

Odborná literatura:

JELĺNEK, S.; PURM, R. a kol. Didaktika ruského jazyka. Vybrané kapitoly. Praha: SPN, 1991.

JELĺNEK, S. a kol. Kapitoly z metodiky vyučování ruštině. 2. vydání. Praha: SPN, 1980.

CĺCHA, V. a kol. Metodika ruského jazyka. 1. a 2. díl. Praha: SPN, 1982.

HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

JELĺNEK, S. a kol. Metodické problémy vyučování cizím jazykům. Praha: SPN, 1976.

JELĺNEK, S. a kol. Rusko-český lingvodidaktický slovník. Praha: UK- Karolinum, 1992.

VESELÝ, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha: SPN, 1985.

KAPITONOVA, T. I.; ŠČUKIN, A. N. Sovremennyje metody obučenija russkomu jazyku inostrancev. Moskva: Russkij jazyk, 1987.

RIES, L. Didaktika ruštiny. Vyučování jako komunikace, součinnost a hra. I. a II. Ostrava:

Pedagogická fakulta, 1987.

PURM, R.; JELĺNEK, S.; VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka. Vybrané kapitoly.

Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, třetí vydání (rozšířené a upravené).

časopis Cizí jazyky

časopis Russkij jazyk za rubežom ( vybrané stati )

časopis Inostrannyje jazyki v škole (vybrané stati)

Syllabus -
Last update: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (09.03.2010)

Didactic problems of Russian language teaching in Czech schools. Developing receptive and productive language skills. Teaching and learning vocabulary, grammar, pronunciation and orthography. Teaching Russian in a sociocultural context. Class management . Control and assessment of students´achievements. Humanistic aspects of Russian language teaching.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Jakub Konečný, Ph.D. (20.08.2017)

Podmínky pro získání zápočtu:

  • 75% účast na seminářích + aktivní účast na seminářích,
  • splnění všech zadaných úkolů - ústních i písemných,
  • splnění zápočtového testu alespoň na 70%, zápočtový test má 1 řádný a 1 opravný termín,
  • zpracování interaktivních nebo digitálních materiálů na zadané téma - podrobnosti na webu katedry (Pro studenty > Didaktiky RJ II, odkaz: http://krl.pedf.cuni.cz/?page_id=2903), termín odevzdání v elektronické editovatelné podobě - 2. 2. 2018. Nedodržení předepsaných pravidel znamená nesplnění úkolu.

 

 Při psaní testů jsou studenti povinni dodržovat stejná pravidla, která platí pro písemnou přijímací zkoušku na PedF UK, jinak jim budou materiály odebrány a test považován za nesplněný.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html