SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Úvod do studia lingvodidaktiky - ON2316011
Title: Úvod do studia lingvodidaktiky
Guaranteed by: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2017
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (20)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Russian
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Hana Žofková, CSc.
Is incompatible with: OKBUZ22009, OBUZ22009
Is pre-requisite for: ON2316021
Annotation -
Last update: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (22.10.2014)
The general characteristics of language teaching methodology and its basic terminology. Didactics of foreign languages ​​as a borderline discipline. Linguistic, psychological, pedagogical, psycholinguistic and sociolinguistic essentials of language teaching methodology. The issue of the objectives of foreign language teaching. Basic components of foreign language teaching. Language levels (language means), receptive and productive language skills (types of speech activity) and their mutual relations. Consideration of pupils' mother tongue in teaching foreign languages. Inter- and intra-language interference. The current concept of communicative principle in teaching foreign languages. Stages of learning language curriculum. The basic methodological concepts in teaching foreign languages. Course objectives To acquaint students with the basic issues of language teaching methodology and general didactics of foreign languages ​​as a borderline disciplines, with their subject and base disciplines. To introduce students in language teaching methodology terminology and familiarize them with the most important concepts of foreign language teaching.
Aim of the course - Czech
Last update: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (09.03.2010)

Cíl kurzu: Seznámit studenty se základními otázkami lingvodidaktiky a obecné didaktiky cizích jazyků jako hraničních vědních disciplín, s jejich předmětem a k bázovým vědním oborům. Uvést studenty do lingvodidaktické terminologie a seznámit je s nejdůležitějšími koncepcemi vyučování cizím jazykům.

Literature - Czech
Last update: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (09.03.2010)

JELĺNEK, S.; PURM, R. a kol. Didaktika ruského jazyka. Vybrané kapitoly. Praha: SPN, 1991.

JELĺNEK, S. a kol.: Kapitoly z metodiky vyučování ruštině. 2. vydání. Praha: SPN, 1980.

CĺCHA, V. a kol. Metodika ruského jazyka. 1. a 2. díl. Praha: SPN, 1982.

HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

JELĺNEK, S. a kol. Metodické problémy vyučování cizím jazykům. Praha: PN,1976.

JELĺNEK, S. a kol. Rusko-český lingvodidaktický slovník. Praha: UK- Karolinum, 1992.

VESELÝ, J. Problematika vyučování ruštině jako blízce příbuznému jazyku. Praha: SPN,1985.

PURM, R.; JELĺNEK, S.; VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka. Vybrané kapitoly.Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, třetí vydání (rozšířené a upravené).

časopis Cizí jazyky

časopis Russkij jazyk za rubežom

časopis Inostrannyje jazyki v škole

Syllabus - Czech
Last update: LIPTAKO/PEDF.CUNI.CZ (09.03.2010)

Seznámit studenty se základními otázkami lingvodidaktiky a obecné didaktiky cizích jazyků jako hraničních vědních disciplín, s jejich předmětem a k bázovým vědním oborům. Uvést studenty do lingvodidaktické terminologie a seznámit je s nejdůležitějšími koncepcemi vyučování cizím jazykům.

Celková charakteristika lingvodidaktiky a její základní terminologie. Didaktika cizích jazyků jako hraniční vědní disciplína. Lingvistické, psychologické, pedagogické, psycholingvistické a sociolingvistické základy didaktiky cizích jazyků. Problematika cílů vyučování cizím jazykům. Základní složky vyučování cizímu jazyku. Jazykové roviny (jazykové prostředky) a řečové dovednosti (druhy řečové činnosti) receptivní a produktivní a jejich vzájemné vztahy. Zřetel k mateřštině žáků při vyučování cizímu jazyku. Mezijazyková a vnitrojazyková interference. Současné pojetí principu komunikativnosti při vyučování cizímu jazyku. Etapy osvojování jazykového učiva. Základní lingvodidaktické koncepce vyučování cizím jazykům.


Course completion requirements - Czech
Last update: HAVELKO/PEDF.CUNI.CZ (13.09.2016)

Podmínky pro získání zápočtu:

  • 75% účast na seminářích + aktivní účast na seminářích
  • splnění všech zadaných úkolů - ústních i písemných
  • splnění zápočtového testu alespoň na 75%, zápočtový test má 1 řádný a 1 opravný termín

 Při psaní testů jsou studenti povinni dodržovat stejná pravidla, která platí pro písemnou přijímací zkoušku na PedF UK, jinak jim budou materiály odebrány a test považován za nesplněný.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html