SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
European Dimension of Education - OKBU1U130A
Title: Evropská dimenze vzdělávání
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 6
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: unknown / unknown (48)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Teacher(s): RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA
prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Annotation -
Last update: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (22.01.2024)
By studying the course, students will acquire knowledge of educational policies in documents at the national and European level, understand their nature and current trends. They will gain the skills to critically and constructively evaluate current educational policies based on knowledge of documents and the results of international studies. They can understand globalization trends in EU education policies.
Aim of the course - Czech
Last update: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (22.01.2024)

Cílem předmětu je osvojit si vědomosti o vzdělávacích politikách v rámci Evropy.

Descriptors - Czech
Last update: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (22.01.2024)

Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.

Literature - Czech
Last update: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (22.01.2024)

Povinná literatura:

KALOUS, J. a A. VESELÝ. Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1260-7.

PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika: mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. 3., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0870-9.

Doporučená literatura

GREGER, D. a V. JEŽKOVÁ. Školní vzdělávání: zahraniční trendy a inspirace. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 80-246-1313-1.

WALTEROVÁ, E. Srovnávací pedagogika: vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2006. ISBN 80-7290-269-5.

Další doporučené zdroje:

https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/

https://www.dzs.cz/

http://www.ibe.unesco.org/en

http://www.oecd.org/edu/

Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (22.01.2024)

Tematické okruhy:

1.      Vymezení pojmu vzdělávací politika

2.      Aktéři a nástroje vzdělávací politiky

3.      Národní a evropské vzdělávací politiky

4.      Trendy v politikách vzdělávání (OECD, EU, UNESCO)

5.      Globalizace jako kontext pro rozvoj srovnávací pedagogiky

6.      Evropské vzdělávací systémy

7.      Trendy a problémy vzdělávání v mezinárodním kontextu

Course completion requirements - Czech
Last update: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (22.01.2024)

Analýza vzdělávacího systému vybraného evropského státu a prezentace jeho specifik, diskuze.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html