SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2020/2021
   Login via CAS
Language and Literacy Development - OEN2313015
Title: Language and Literacy Development
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020 to 2020
Semester: both
E-Credits: 6
Hours per week, examination: 1/1, Ex [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: English
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D.
Annotation -
Last update: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (02.02.2020)
This course allows a student to understand the developmental relationship of language skills and literacy development. In essence, it explains the meaning of the concept of so-called pre-literacy. Based on current research knowledge of literature and current research shows how specific aspects of language skills affect the development of the various stages of literacy development, ie initial reading, decoding and reading comprehension. The aim of the course is to enable the application of knowledge about the context of language and literacy skills in the practice of psychological counselling, especially in the field of work with children with learning difficulties.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (13.04.2020)

Povinná literatura:

SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G.  (2014). Gramotnost.In. SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vývoj jazykových schopností dítěte předškolního věku. Praha: Grada, 2014, str. 131 – 144. ISBN 978-80-247-4240-3.

CARAVOLAS, M., LERVAG, A., MOUSIKOU, P., EFRIM, C., LITAVSKÝ, M., ONOCHIE-QUANTILLAS, E., SALAS, N., SCHOFFELOVA, M., DEFIOR, S., MIKULAJOVA, M., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., & HULME, CH. Common patterns of prediction of literacy development in different alphabetic orthographies. Psychological Science,2012,  23(5).

CARAVOLAS, M., LERVAG, MIKULAJOVA, M., DEFIOR, S., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., & HULME, CH. (2019). A Cross-Linguistic, Longitudinal Study of the Foundations of Decoding and Reading Comprehension Ability. Scientific Studies of Reading, 23(5), 386-402.

SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., KUCHARSKÁ, A. (2015) Porozumění čtenému a jeho prekurzory – dílčí studie. In. KUCHARSKÁ, A., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. , SOTÁKOVÁ, H.,  ŠPAČKOVÁ, K. PRESSLEROVÁ, P & RICHTEROVÁ, E. Porozumění čtenému III. – Typický vývoj porozumění čtenému – metodologie, výsledky a interpretace výzkumu. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze.

SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2015). Vývojový vztah fonematického povědomí a znalosti písmen. Praha: Togga. ISBN 978-80-7476-093-8.

SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Poruchy jazykového vývoje. In. SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vývoj jazykových schopností dítěte předškolního věku. Praha: Grada, 2014, str. 145 – 176. ISBN 978-80-247-4240-3.

SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G.  (2014). Diagnostika vývoje fonologických schopností. In. SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vývoj jazykových schopností dítěte předškolního věku. Praha: Grada, 2014, str. 177 – 194. ISBN 978-80-247-4240-3.

Doporučená literatura:

SNOWLING, M. J., & HULME, C.  (2013). Developmental disorders of language learning and cognition. John Wiley & Sons. Vybrané kapitoly.

SNOWLING, M. J., & HULME, C. (Eds.). (2008). The science of reading: A handbook (Vol. 9). John Wiley & Sons. Vybrané kapitoly.

 

Course completion requirements -
Last update: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (02.02.2020)

The course is examined based on a written essay and presentation of the seminar work topic in the seminar.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html