SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to the study of mathematics II - OEB2310004
Title: Introduction to study of mathematics II
Guaranteed by: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: summer
E-Credits: 6
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (999)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: cancelled
Language: English
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Explanation: Rok1
Old code: ÚSMA
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
Class: Předměty v angličtině - bc.
Classification: Teaching > Mathematics
Annotation -
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)
The course will focus on some semantic and structural arithmetic environmennts important for the understanding of basic arithmetic concepts and for building schemas of arithmetic concepts.
Aim of the course -
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)

The goal is to acquaint students with basic concepts of mathematics.

Literature -
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)

Konforovič, A.G.: Významné matematické úlohy. SPN, Praha, 1989.

Opava, Z.: Matematika kolem nás. Albatros, Praha, 1989. (či jiná encyklopedie matematiky).

Perelman, J.I.:Zajímavá matematika. Mladá fronta. Praha 1952 (či nějaké netradiční úlohy).

Perelman, J.I.: Zajímavá algebra. SNTL. Praha 1985

Struik, D.J.: Dějiny Matematiky. Orbis Praha 1963 (či jiný přehled vývoje matematiky)

Trch, M., Zapotilová, E.: Problémy, výzvy a diskuse ? prostředky motivace při vyučování matematice.

In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1,

Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2004, str. 203-212, ISBN 80-7290-189-3.

Teaching methods -
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)

Lectures and seminars - solving of problems and class discussion

Requirements to the exam - Czech
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)

Požadavky ke klasifikovanému zápočtu:

1. Alespoň 80%aktivní účast.

2. Úspěšně napsat test na konci semestru. Test bude psán během předposlední přednášky 5.5.09. Do konce semestru bude opraven a prodiskutován.

3. Vytvořit databázi 50 úloh, z nichž 10 bude komentováno. (Vybírané úlohy budou alespoň z pěti oblastí: procenta, zlomky, kombinatorika,

slovní úlohy o věku, slovní úlohy o pohybu, zebry + oblasti probírané na přednáškách. U úloh bude zapsán zdroj, z kterého student čerpal.

4. Na konci semestru odevzdat reflexi o svém postoji k matematice s důrazem na zlomové momenty.

Klasifikace: Podle aktivity v seminářích, výsledku testu a kvality seminární práce - bod 3. a 4.

Syllabus -
Last update: JANCARIK/PEDF.CUNI.CZ (14.06.2010)

1. Semantic environments used for the introduction of linear equations.

2. Structural environments.

3. Fractions and rational numbers.

4. Probability and statistics.

5. Series and diagrams. regularities.

6. Algorithms - additive, multiplicative operations, algebrograms

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html