SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Foreign Languages - OCDU19DV15
Title: Oborové didaktiky cizích jazyků
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HS]
Capacity: winter:unknown / unknown (0)
summer:unknown / unknown (0)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: you can enroll for the course repeatedly
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: RNDr. Jana Jílková, Ph.D.
PaedDr. Dagmar Švermová
PhDr. Lenka Rozboudová, Ph.D.
Is incompatible with: OCDU19DV35, OCDU19DV16, OCDU19DV17, OCDU19DV19, OCDU19DV18
Annotation -
Last update: Mgr. David Mück (27.01.2023)
The aim of the course is to provide participants with basic knowledge and skills in the field of didactics as they need it for the performance of their profession.
Literature - Czech
Last update: Mgr. David Mück (27.01.2023)

Didaktika anglického jazyka:

HARMER, Jeremy. The practice of English language teaching. London: Longman, 1995, 296 s. Longman handbooks for language teachers. ISBN 0582-04656-4.

HADFIELD, Jill a Charles HADFIELD. Introduction to teaching English. London: Oxford University Press, 2008, 176 s. Oxford basics. ISBN 978-019-4419-758.

SCRIVENER, Jim. Learning teaching: the essential guide to English language teaching. 3rd ed. Oxford: Macmillan, 2011. Macmillan books for teachers. ISBN 978-023-07298-4.

Doporučené

Společný evropský referenční rámec pro jazyky: jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, xviii, 267 s. ISBN 80-244-0404-4; aktualizovaná verze online www.ecml.at

HARMER, Jeremy. How to Teach English - How To New Edition: Pearson Education, 2010, 288 s. ISBN 9781405853095

Další odborná literatura doporučená na přednáškách a seminářích.

 

Didaktika německého jazyka:

Základní studijní literatura a dokumenty (další literatura bude doporučena na základě výběru tématu ZP):

BAUSCH, K.R. et all. Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen: A.Francke Verlag, 1995. ISBN 3-7720-1788-6.

SRTAUS, D. Didaktik und Methodik Deutsch als Fremdsprache. Berlin: Langenscheidt, 1994. ISBN 3-468-49432-7.

PODRÁPSKÁ, K. Kapitoly z lingvodidaktiky německého jazyka. Liberec: TU, 2008. ISBN 978-80-7372-293-7.

CHODĚRA, R. a L. RIES. Výuka cizích jazyků na prahu nového století. Ostrava: Ostravská univerzita, 2000.  ISBN 80-7042-157-6.

JANÍKOVÁ, V. Autonomní učení a lexikální strategie při osvojování cizích jazyků: teoretická východiska, doporučení pro praxi, styly a strategie učení… Brno: Masarykova univerzita, 2007

ŠVERMOVÁ, D. a P. NEČASOVÁ. Bilingvní programy a jejich reflexe v přípravě učitelů cizích jazyků. Praha: UK Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7290-540-9.

NEČASOVÁ, P. a E. PODHAJSKÁ. Činnostní pojetí vyučování cizím jazykům. Praha: UK Pedagogická fakulta, 2006.

Pedagogické dokumenty a výukové materiály:

-          Rámcový vyučovací program pro základní vzdělávání/ gymnaziální vzdělávání

-          Školní vzdělávací program (škol, kde uchazeči vyučují)

-          Společný evropský referenční rámec pro jazyky

-          Evropské jazykové portfolio

-          Učebnicové soubory pro příslušné stupně škol

Podpůrný program k výuce (1. část): E-Book - Švermová, D.; Nečasová, P. Praha: 2019 (zpracovaná v rámci projektu ESF)

 

Didaktika ruského jazyka:

Povinné

AKIŠINA, А. a O. E. КAGAN. Učimsja učiť. Moskva: Russkij jazyk, 2010. ISBN 978-5-88337-044-0.

HENDRICH, J. a kol. Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

JELÍNEK, S., R. PURM a J. VESELÝ. Didaktika ruského jazyka: vybrané kapitoly. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-174-0.

RADA EVROPY. Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0404-4.

Platné kurikulární dokumenty.

Doporučené

FEDOTOVA, N. L. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Petěrburg: Zlatoust, 2013. ISBN 978-5-86547-684-9.

Choděra, R. Didaktika cizích jazyků: úvod do vědního oboru.  Praha: Academia, 2006. ISBN 978-80-200-2274-5.

ROZANOVA, S. P. Prepodavateljam RKI. Sto sorok cem poleznych voprosov. Moskva: Flinta, 2015. ISBN 978-5-9765-2043-1.

ŠČUKIN, A. N. Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. 2. vyd. Moskva: Vysšaja škola, 2010. ISBN 978-5-06-006231-1.

ŠIBKO, N. L. Obščije voprosy metodiki prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Sankt-Peterburg: Zlatoust, 2014. ISBN 978-5-86547-736-5.

Učební soubory pro výuku ruského jazyka na základních a středních školách.

Vybrané články z časopisů Cizí jazyky, Russkij jazyk za ruběžom a dalších

 

Didaktika francouzského jazyka:

Coll. Enseigner le FLE - Pratiques de classe. Paris: Belin, 2005.

BERTOCCHINI, P. a E. CONSTANZO.  Manuel de formation pratique pour le professeur de FLE. Paris: CLE International, 2018. (2. vydání)

CUQ, J.-P. (dir.) Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris: CLE International, 2003.

CUQ, J.-P. a I. GRUCA. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble: PUG, 2005.

HENDRICH, J. a kol.: Didaktika cizích jazyků. Praha: SPN, 1988.

TAGLIANTE, C. La classe de langue. Paris: CLE International, 2006.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. David Mück (27.01.2023)

Didaktika anglického jazyka:

1. ročník

­          Role učitele a studenta v jazykové výuce; cíle vyučování cizího jazyka

­          Motivace studentů ke studiu anglického jazyka a faktory ovlivňující úspěch výuky

­          Metody a přístupy k vyučování anglického jazyka; CLIL

­          Plánování jazykové výuky

­          Definice aktivity a fázování

­          Způsoby prezentace nového učiva

­          Výuka receptivních dovedností (poslech a čtení)

­          Výuka produktivních dovedností (mluvení a psaní)

 

2. ročník

­          Výuka jazykového systému (lexikální, gramatický, fonologický, jazykové funkce)

­          Kompetence v jazykovém vyučování

­          Oprava chyb a zpětná vazba

­          Věkové zvláštnosti studentů; Specifické vzdělávací potřeby

­          Strukturální a reflexivní zpětná vazba na mikrovyučování

­          Základy managementu výuky cizího jazyka

­          Učební pomůcky, evaluace a výběr učebnice pro výuku anglického jazyka

­          Společný evropský referenční rámec pro jazyky;  Portfolio

­          Hodnocení efektivity jazykového vyučování, testování, zkoušky

 

Didaktika německého jazyka:

­Vymezení pojmu didaktika „Němčina jako cizí jazyk“ (DaF). Význam didaktiky jako vědní
a studijní disciplíny v učitelském vzdělávání. Vztah didaktiky německého jazyka k ostatním vědním oborům.

­Vývoj metod (koncepcí) ve výuce cizích jazyků včetně metod alternativních (historický exkurz). Současné vývojové trendy ve výuce cizích jazyků.

­Jazyková politika a koncepce jazykového vyučování (výuka 1. a 2. CJ, bilingvní výuka, DSD, CLIL…)

­Specifikace cílů a obsahu výuky v oblasti německého jazyka. Pedagogické a další strategické dokumenty (RVP, ŠVP, SERR, Evropské jazykové portfolio…).

­Vzájemný vztah řečových dovedností a jazykových prostředků (vztah mezi cílem a obsahem učiva). Problematika výběru učiva jako soustavy jazykových prostředků navzájem souvisejících a navzájem podmíněných (fonetiky, slovní zásoby, gramatiky, ortografie). Základní metodická pravidla spojená s procesem osvojování poslechu a čtení s porozuměním, ústního a písemného projevu.

­Interkulturní aspekty v cizojazyčném vyučování. Reálie a jejich význam ve výuce. Zakotvení reálií ve vyučovacím plánu (v učebnicových souborech). Didaktické prostředky na podporu výuky reálií.

­Kritéria hodnocení výukových materiálů. Využívání didaktických pomůcek a didaktické techniky a nových informačních médií ve výuce cizích jazyků. Motivace a aktivizace žáků ve výuce německého jazyka.

­Charakteristika vyučovacího procesu z hlediska učebních činností žáků a vyučovací činnosti učitele včetně specifických postupů (projektová výuka, problémové vyučování, činnostně orientovaná výuka…). Organizační formy výuky (párová, skupinová, týmová práce). Diferenciace a individualizace výuky, autonomie učebních činností žáků, učební strategie. Význam evaluace a evaluační nástroje.

 

Didaktika ruského jazyka:

­Lingvodidaktika jako vědní disciplína. Základní lingvodidaktické otázky.

­Problematika cílů vyučování ruštině v české škole.

­Charakteristika vyučování ruštině jako jazyku blízce příbuznému mateřštině žáků.

­Lingvistické, psychologické a pedagogické základy vyučování ruštině v české škole.

­Kurikulární dokumenty upravující výuku ruštiny na základních a středních školách (SERRJ, RVP, ŠVP, Standardy základního vzdělávání, Katalog požadavků ke společné části maturitní zkoušky).

­Výuka jazykových prostředků.

­Výuka řečových dovedností.

­Práce s textem. Význam textů v cizojazyčné výuce. Výběr textů.

­Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence

­Využívání ICT ve výuce RJ

 

Didaktika francouzského jazyka:

­Vymezení obsahu a základních pojmů předmětu, interdisciplinární vztahy.

­Didaktické principy a metody výuky aplikované na konkrétní předmět.

­Organizační formy.

­Tvorba vlastních výukových materiálů, tvorba testů.

­Problematika hodnocení.

­RVP, ŠVP.

­Reflexe a hodnocení.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. David Mück (27.01.2023)

Didaktika anglického jazyka:

Zkouška:

Účast na seminářích/přednáškách je povinná. Při omluvené účasti student odevzdá podklady
k probíraným okruhům po dohodě s vyučující.

Posluchači si vedou Portfolio, které se skládá ze sekce Journal (vlastní zpětné vazby k jednotlivým tématům) a Activity Bank (praktické aplikace). Portfolio je předpokladem pro úspěšné absolvování kurzu.

 

Didaktika německého jazyka:

Zkouška:

1.       ročník: Analýza vybraného učebnicového souboru pro ZŠ/SOŠ/G-seminární práce

2.       ročník: Závěrečná zkouška-otázky k závěrečné zkoušce (zkouška bude probíhat v německém jazyce):

­          Allgemeine Didaktik, Methodik, Lingvodidaktik, DaF, DaZ. Ziele und Gegendstand des Fremdsprachenunterrichts.

­          Methodenübersicht im Fremdsprachenbereich.  Charakteristik der einzelnen Unterrichtsmethoden. Alternative Methoden.

­          Gegenseitige Beziehung der sprachlichen Mittel (Wortschatz, Grammatik, lautliche und graphische Seite der Sprache) und der rezeptiven und produktiven Fertigkeiten (Hör- und Leseverstehen, Sprechen, Schreiben).

­          Interkurturelle Aspekte im Fremdsprachenunterricht. Definitionen: Kultur, Realien/Landeskunde. Interkurturelle Kompetenz.

­          Medien im Unterricht. Analyse von Lehrwerken. Rolle der „neuen“ Medien und Unterrichtsmittel.

­          Unterrichtsstunde: Charakteristik, Struktur. Sozialformen. Formen der Evaluation.

 

Didaktika ruského jazyka:

Zkouška:

Ústní zkouška, která prověřuje jednak teoretické znalosti didaktiky ruského jazyka jako dalšího cizího jazyka, jednak schopnost reflexe jednotlivých lingvodidaktických otázek v procesu výuky ruštiny v českém prostředí.

 

Didaktika francouzského jazyka:

Zkouška:

Písemný test obsahově vycházející z teoretického obsahu kurzu.

Ústní pohovor na základě testu.

Portfolio vytvořených didaktických materiálů (cca 10 aktivit).

 

Pozn.: Dle aktuální situace – distanční forma, včetně atestace.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html