SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Specific Learning and Behavioral Disorders - OCDU19DV09
Title: Specifické poruchy učení a chování
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023 to 2023
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 14 [hours]
Capacity: unknown / unknown (1)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: PaedDr. Drahomíra Jucovičová
Annotation -
Last update: Mgr. David Mück (25.10.2023)
The aim is a basic introduction to the problems of specific learning and behavioral disorders from the theoretical and practical point of view.
Literature - Czech
Last update: Mgr. David Mück (25.10.2023)

SPU

Bartoňová, M. Specifické poruchy učení. Brno: Paido, 2013.

Jošt, J. Čtení a dyslexie. Praha: Grada, 2011.

Jucovičová, D. a H. Žáčková. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál, 2014.

Jucovičová, D. a kol. Individuální vzdělávací plán. Praha: D+H, 2009.

Jucovičová, D. Dysortografie. Praha: D+H, 2017.

Kirbyová, A. Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál, 2002.

Pokorná, V. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Praha: Portál, 2010.

Zelinková, O. Cizí jazyky a specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2010.

Zelinková, O. a M. Čedík, M. Mám dyslexii: průvodce pro dospívající a dospělé se SPU. Praha: Portál, 2013.

Žáčková, H. a D. JUCOVIČOVÁ. Dyslexie. Praha: D+H, 2004.

Žáčková, H. a D. Jucovičová, D. Dysgrafie. Praha: D+H, 2005

 

SPCH

Antal. M. To dítě je nepozorné. Praha: Mladá fronta, 2013.Hallovel, E. M. a J. Ratney. Poruchy pozornosti v dětství a dospělosti. Praha: Návrat domů, 2007.

Jucovičová, D. a H. Žáčková:
Metody práce s dětmi s ADHD především pro učitele                                                        

Metody práce s dětmi s ADHD především pro rodiče                                                        

Relaxace nejen pro děti s ADHD                                                                                                 

Jak se učit s dítětem se specifickou poruchou učení a poruchou pozornosti                       

Mám poruchu pozornosti, i když jsem dospělý?                                                         

Školní hodnocení a žáci se specifickými poruchami učení a chování 

Swierkoszová, J. Specifické poruchy chování (diagnostika - reedukace). Ostrava: Ostravská univerzita, 2006.

Taylor, J. F.  Jak přežít s hyperaktivitou a poruchami pozornosti (rádce pro děti s ADHD a s ADD). Praha: Portál, 2012.

Verdick, E., & M. Lisovskis.Jak přežít když mě všechno štve (rádce pro děti, které jsou vznětlivé a neumějí udržet emoce na uzdě). Praha: Portál, 2014.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. David Mück (25.10.2023)

­

­Problematika specifických poruch učení a chování (SPUCH) – obecná charakteristika, aktuální terminologie, definice.

­Etiologie, výskyt, prevence SPUCH v předškolním věku; SPUCH v období školní docházky – diagnostika na odborných pracovištích, pedagogická diagnostika.

­Typické projevy jednotlivých specifických poruch učení a specifických poruch chování.

­Realizace podpůrných opatření u žáků s SPUCH na ZŠ a SŠ.

­Tvorba plánů pedagogické podpory a individuálních vzdělávacích plánů, metody školního hodnocení žáků se SPUCH.

­Principy partnerství mezi rodiči a učiteli při práci se žáky se SPUCH.

­Aktuální školská legislativa k problematice specifických poruch učení a chování.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. David Mück (25.10.2023)

Zkouška: zpracování podpůrných opatření pro vybranou kategorii žáků 

Pozn.: Dle aktuální situace – distanční forma, včetně atestace.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html