course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan you can enroll for the course in winter and in summer semester
Subject of general basis. The aim is to introduce students into the teaching profession of teaching and learning disciplines as theoretical basis for the development of professional reflection. It includes the concepts of general education support, key areas and issues of education, knowledge of the teaching profession and the changing school curriculum, determining contexts of education, training and education (historical, social, economic, cultural, legislative).
Last update: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (10.01.2011)
Přemět obecného základu. Cílem je uvést studenty do učitelské profese a studia pedagogických disciplin jako teoretické báze pro rozvoj profesní reflexe. Obsahem jsou nosné koncepty obecné pedagogiky, stěžejní oblasti a problémy výchovy a vzdělávání, poznatky o učitelské profesi, proměnách školy a kurikula, determinující kontexty výchovy, vzdělávání a školství (historický, společenský, ekonomický, kulturní, legislativní).
Aim of the course -
Last update: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (10.01.2011)
The goal is To learn the students with basic concepts and issues of pedagogy, taxonomy and various scientific disciplines in that field, as well as the role of education in historical and contemporary context. Highlight the fundamental components of education process and the main trends in contemporary situation with regard to individuals and institutions.
Last update: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (10.01.2011)
Cílem předmětu je seznánit studenty se základními otázkami a pojmy pedagogiky, členněním jednotlivých vědních disciplin v uvedené oblasti, dále s úlohou výchovy a vzdělávání v historickém a současném kontextu. Poukázat na základní složky výchovně-vzdělávacího procesu a hlavní trendy v součané situaci vzhledem k jednotlivci i instituci.
Literature - Czech
Last update: SAROCH/PEDF.CUNI.CZ (22.04.2016)
DVOŘÁČEK, Jiří. Kompendium pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova, 2009. ISBN 978-80-729-0405-1.
JANIŠ, K., B. KRAUS a P. VACEK. Kapitoly ze základů pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 978-80-704-1019-1.
JŮVA, Vladimír sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999. ISBN 978-80-859-3178-5
PAŘÍZEK, Vlastimil. Základy obecné pedagogiky. Praha: PedF UK, 1996.
PRŮCHA, J., E. WALTEROVÁ a J. MAREŠ. Pedagogický slovník. 7. vydání. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ et al. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3357-9.
Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Daniela Nováková, Ph.D. (08.09.2017)
Orientace v problematice vyložené na přednáškách, která je ověřována didaktickým testem v závěru kurzu. Studující má na splnění podmínek zápočtu (zkoušky) celkem tři pokusy, z toho dva opravné.
Syllabus -
Last update: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (10.01.2011)
Characteristics of education basic concepts of education, training, education, educational process and the types of basic elements of education definition of education in historical kontext
School as a institution
Secificity of Education System and ISCED classification
School reform in CR and the current status of major trends in education in the world.
Last update: SAROCH/PEDF.CUNI.CZ (04.05.2015)
Pedagogika jako věda (úvod, odkazy, vznik pojmu, předmět, vztah k ostatním vědám, členění)
Vývoj a současné chápaní pedagogiky (historické mezníky, vybrané základní pojmy)
Výchova a vzdělávání (významné osobnosti pedagogiky)
Cíle a obsah edukace (vývoj jedince, podstata výchovy a vzdělávání)
Metody, prostředky a organizační formy edukace
Pedagogické zásady (vývoj, vymezení, aplikace)
Učitel a jeho profese (předpoklady úspěchu, role učitele, osobnost a autorita učitele)
Základní kurikulární dokumenty (učební plány, osnovy, rámcové a školní vzdělávací programy)
Školská soustava v ČR a její srovnání se zahraničím (klasifikace ISCED)